INFRAESTRUCTURES
Societat 15/12/2014

Els alcaldes de la N-340 demanen la gratuïtat de l’AP-7

Diuen que els descomptes als camions no resoldran els col·lapses

Dani Revenga
3 min

TarragonaEls alcaldes d’Altafulla, Torredembarra, Creixell, Roda de Berà i el Vendrell volen que l’autopista AP-7 sigui gratuïta per solucionar els problemes de saturació i elevada sinistralitat a la carretera N-340. Tots cinc estan d’acord que la mesura anunciada la setmana passada per la ministra de Foment, Ana Pastor, d’aplicar descomptes del 50% als camions a l’autopista AP-7 entre Altafulla i Martorell serà insuficient per millorar la situació a la problemàtica via. Segons el parer dels alcaldes, els camions són només una part del problema. Asseguren que la principal causa és l’elevat trànsit de turismes que hi circulen, especialment els caps de setmana i durant els mesos d’estiu.

Els alcaldes han demanat una reunió a Foment per plantejar una solució. Un dels arguments és que es doni a aquesta zona el mateix tracte que des de l’any 2000 té el tram entre Cambrils i Torredembarra, on el pas per l’autopista és gratuït, una decisió que es va adoptar precisament per descongestionar la N-340, després de reiterats accidents i intenses mobilitzacions veïnals. Aquest precedent i el greuge comparatiu que suposa fa concebre esperances que Foment escolti la proposta del territori i aixequi barreres en aquest tram de l’autopista per solucionar els maldecaps.

La carretera està en un estat precari i és un dels punts amb més densitat de trànsit i més accidents de la xarxa viària catalana. Entre el 2011 i el 2013, entre Torredembarra i el Vendrell es van registrar 175 accidents, molts amb participació de vehicles pesants que hi circulen per evitar els peatges de l’AP-7. A l’estiu, la situació s’agreuja encara més, per la dimensió turística de molts dels municipis que travessa. La convivència entre turismes, camions, ciclistes i vianants en els trams urbans és un caldo de cultiu que genera problemes i sinistralitat.

Al territori n’estan farts i volen aprofitar el gest de la ministra per solucionar d’una vegada aquest dèficit històric. L’alcalde de Torredembarra, Enric Grangel, té clar que amb els descomptes als camions no en tenen prou. Grangel recorda que des d’Altafulla cap al nord no hi ha una via ràpida gratuïta com a alternativa a l’autopista AP-7, una opció que sí que existeix al sud, des de l’Hospitalet de l’Infant fins a Altafulla, amb l’autovia A-7. “El volum de vehicles que utilitzen la N-340 per evitar els peatges de l’autopista és molt elevat; els diumenges no hi ha tants camions però es formen unes cues quilomètriques”, diu Grangel. L’alcalde d’Altafulla, Fèlix Alonso, tot i que valora la mesura de Foment com “un primer pas”, també apunta que les solucions als problemes de trànsit a la zona passen per l’autopista AP-7, “davant la dificultat d’assumir el desdoblament que suposaria l’autovia A-7”.

La solució parcial que impulsa Foment tampoc no ha satisfet els transportistes. La patronal FEAT valora positivament les bonificacions del 50%, però adverteix que no poden suposar la prohibició de circular per la N-340, una mesura que s’aplica a la N-II al seu pas per les comarques gironines. El president dels transportistes, Josep Lluís Aymat, considera que en aquest cas s’estarà “criminalitzant” el sector i se’ls farà “responsables de la situació de la carretera”. FEAT recorda que la situació de la N-340 és conseqüència de la falta d’inversions de l’Estat en el seu desdoblament i adverteix que obligar-los a circular per l’autopista perjudicaria la competitivitat de les empreses.

Cap a la prohibició

L’opció de prohibir el trànsit de camions a la N-340 encara no està confirmada, però el precedent de la N-II fa pensar als transportistes que hi ha moltes possibilitats que sigui així. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, se’n va mostrar partidari dijous i va explicar que la Generalitat havia “suggerit” a Foment que s’avancés en aquesta direcció, amb un acord amb el territori i el sector del transport. Igual que els alcaldes, Vila considera que les bonificacions als transportistes són “insuficients” i que cal prendre “decisions més valentes”.

stats