Societat 15/12/2015

Vilassar de Mar-Argentona: la carretera més perillosa de Catalunya

La de Begues a Gavà ha caigut caigut al segon lloc del rànquing EuroRap del RACC, però la Generalitat vaticina que l'any que ve aquesta via del Baix Llobregat caurà del 'top ten' gràcies a les actuacions de millora que hi han fet

Albert Solé
3 min
La B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona / FRANCESC MELCION

BarcelonaLa carretera B-502 que uneix Vilassar de Mar i Argentona, de només 6,3 quilòmetres, té des d'aquest any el dubtós honor de ser la carretera més perillosa de Catalunya. La B-502 ha desbancat a la 'famosa' BV-2041 entre Gavà i Begues, que durant els últims anys tenia aquesta etiqueta penjada.

La carretera BV-2041 entre Begues i Gavà ha deixat de ser la més perillosa de Catalunya / MANOLO GARCÍA

Aquest rànquing és un dels que deriven de l'estudi europeu EuroRap, que el RACC elabora conjuntament amb altres clubs automobilístics d'Europa des del 2002. EuroRap analitza el risc de patir un accident mortal o greu a la xarxa viària de 25 països en base a dades estadístiques de sèries de tres anys. Aquest 2015, per exemple, s'ha presentat l'EuroRap del 2012-2013-2014, i per tant, no té en compte el repunt d'accidentalitat d'aquest 2015.

Per aquest motiu, Miquel Nadal, director de la Fundació Racc, posa un punt d'alerta: "Els últims 14 anys han sigut molt bons quant a la reducció del trànsit, però aquest 2015 canvia una mica, aquesta evolució favorable s'està esgotant. Estem bé però no anem bé. No volem crear alarmisme, però sí reflexió". Aquest 2015 per primer cop en molts anys es tancarà amb més accidents que l'anterior: a dia d'avui ja han mort 163 persones a les carreteres catalanes, i el 2014 es va tancar amb 140 morts.

dhjhj

[aquest gràfic són dades amb morts a 30 dies, i les xifres de 163 morts i de 140 són de morts a 24 hores]

La carretera de Vilassar a Argentona és ara la més perillosa segons els barems de l'EuroRap, que fa l’equació entre la mitjana anual d’accidents mortals o greus d’un tram, la llargada d’aquest tram i el nombre de vehicles de mitjana que hi passen al dia. Malgrat encapçalar aquesta estadística, el Ricard, veí d’Argentona que sovint agafa aquesta carretera, assegura que al poble no hi ha la sensació que la carretera que va a Vilassar de Mar sigui perillosa.

dfgnfg

D'aquesta manera, la carretera de Begues a Gavà ha caigut del primer lloc d'aquest deshonrós rànquing. Aquest és una via de titularitat de la Generalitat, i per tant, el fet que tenir aquesta etiqueta des de fa tan de temps els va obligar a actuar: "Ja hi hem començat a fer actuacions per millorar la seguretat i estic segur que el l'EuroRap de l'any que ve aquesta carretera de Begues ja no sortirà ni entre les 10 més perilloses", explica Xavier Flores, director general d'Infraestructures del departament de Territori. Flores és tan contundent perquè aquest 2015, un any que encara no està dins l'últim EuroRap, a la carretera de Begues no hi ha hagut encara cap accident mortal ni greu. Preguntat sobre si faran el mateix ara amb la B-502 de Vilassar de Mar, el representant de la Generalitat ha recordat que aquesta via pertany a la Diputació de Barcelona.

tryjty
Mapa de Catalunya amb les carreteres segons l'índex de risc

De la mateixa manera que classifica les carreteres amb més risc d’accident, l’EuroRap també destaca les que no en tenen gens. Així, actualment hi ha 527 quilòmetres de la xarxa viària analitzada que té un risc d’accidents zero i que no n’ha patit cap en els últims tres anys estudiats –no inclou el 2015–, 15 quilòmetres més que en l’anterior EuroRap. Una classificació diferent és la dels trams amb més concentració d’accidents, que són sobretot les grans vies d’accés a Barcelona perquè hi circulen moltíssims cotxes, no perquè la via no sigui segura. Per exemple, aquest rànquing l’encapçala l’entrada a Barcelona per la Gran Via des del Prat, seguit de la C-58 fins a Cerdanyola del Vallès. La majoria d’aquests accidents els tenen les motos.

stheth

De fet, el 50% dels accidents de moto a Catalunya es concentren només en 9,2% quilòmetres de la xarxa analitzada, és a dir, els accessos a Barcelona per les vies ràpides i de gran capacitat.

rgrgj
stats