Publicitat
Publicitat

Els ciclistes demanen més seguretat en els girs que creuin el carril bici

La dona que ha perdut la vida avui a Barcelona mentre anava amb una bicicleta del Bicing és la segona víctima mortal des que es va posar en marxa aquest servei

Dues de les principals associacions de ciclistes de Barcelona han reclamat avui més mesures de seguretat en els girs en què els vehicles han de creuar el carril bici i han denunciat la falta d'estudis sobre els accidents de bicicletes a la ciutat.

El president del Bicicleta Club de Barcelona (BACC), Joan Valls, i el portaveu de l'Associació per a la Defensa de la Bicicleta (ADB), Roberto Castro, consultats per Efe, han explicat que el tipus d'accident que avui ha causat la mort d'una usuària del Bicing a Barcelona és el més freqüent a la ciutat, quan un vehicle gira per agafar un altre carrer creuant un carril bici en el qual té prioritat el ciclista.

Cada any es produeixen a la capital catalana uns 400 accidents de bicicleta, una vintena dels quals són de gravetat.

L'any passat van morir dos ciclistes als carrers de Barcelona, mentre que en els dos anys anteriors no hi va haver víctimes mortals en vehicles de pedals.

Joan Valls ha explicat que l'accident més habitual que es produeix en totes les capitals on se circula en bicicleta és el gir dels vehicles per agafar un carrer creuant el carril bici.

El patró d'accidentalitat a Barcelona, segons Valls, és el d'un vehicle de repartiment, normalment procedent de fora de la ciutat i poc habituat a conviure amb ciclistes, que se salta el carril bici per girar, fins i tot si el carril està pintat de color vermell.

"Ja sigui per l'angle mort, perquè no miren pel retrovisor lateral o perquè pensen que la bicicleta no té prioritat, aquesta és desgraciadament la modalitat d'accident que més es produeix", ha dit a Efe Valls.

Per aquest motiu, el BACC ha proposat a l'Ajuntament de Barcelona que instal·li miralls en els semàfors dels encreuaments perquè els vehicles puguin veure la circulació de les bicicletes i que en aquests encreuaments s'instal·lin punts avançats perquè els vehicles de pedals quedin per davant dels cotxes, com les sortides avançades per a motocicletes que s'han col·locat en alguns semàfors de la ciutat.

També ha reclamat que es facin estudis específics i analítics sobre l'accidentalitat de les bicicletes a Barcelona.

De la seva banda, Roberto Castro, que casualment avui ha estat un dels testimonis presencials de l'accident mortal que s'ha produït en la cruïlla dels carrers Diputació i Aribau, ha recordat que són els ciclistes els que tenen la prioritat de pas quan segueixen rectes i els vehicles de motor volen girar.

En aquest sentit, ha recordat que els conductors de bicicleta han de "tenir un plus de sobreprotecció i ser molt curosos, per la falta de civisme i cura d'alguns conductors de cotxes i camions".

"És important que se sàpiga que en aquests encreuaments la prioritat és de la bicicleta que circula pel carril bici i no de qui vol girar, encara que posi l'intermitent", ha dit Castro.

Valls ha recordat que la majoria dels ciclistes que pateixen accidents a la ciutat "són gent que complia les normes".

El president del BACC ha recriminat que la pujada del preu del servei del Bicing de l'Ajuntament de Barcelona aquest any no compti amb una partida per a "seguretat viària, promoció i educació" de la bicicleta.

"El d'avui és un accident que s'hauria pogut evitar", ha dit Valls, que considera que els carrils bici de Barcelona són "molt insegurs i s'ha de ser un professional de la conducció de la bici per sortejar encreuaments, trànsit, motocicletes que envaeixen el carril o carrils que desapareixen de sobte. El ciclista està desprotegit".

Una dona de 49 anys que anava en una bicicleta de Bicing ha mort en ser atropellada per un camió que ha girat al carrer Aribau creuant el carril bici del carrer Diputació pel qual anava la ciclista.

El conductor del camió ha donat negatiu en el control d'alcoholèmia i drogues que li ha practicat la Guàrdia Urbana després de l'accident.

Més continguts de