Publicitat
Publicitat

BARCELONA

Guerra entre l'Ajuntament i Gas Natural després que el consistori en culpi l'empresa

La gran avaria de gas del Poblenou reobre ferides

La macroavaria de gas del febrer s'ha saldat amb unes dures conclusions de l'Ajuntament contra Gas Natural. La companyia no s'ha estalviat crítiques pel "judici de valor" del consistori.

Tres mesos després de la macroavaria que va deixar sense gas el nucli històric del Poblenou durant una setmana, amb l'obertura de 258 rases i 4.500 clients afectats, les conclusions de l'expedient informatiu de l'Ajuntament de Barcelona va tornar a encendre ahir la guerra entre companyies implicades i, alhora, entre el consistori i la companyia assenyalada en exclusiva com a culpable, Gas Natural.

L'informe final de l'Ajuntament, que ara es derivarà a la direcció general d'Energia de la Generalitat perquè el Govern examini si s'han d'interposar sancions econòmiques, apunta Gas Natural com a únic responsable d'haver fet "una intervenció en una canonada de gas per arreglar una avaria i haver-la deixat en un estat de solució provisional". L'informe diu que, a partir d'aquesta intervenció, es podrien haver "exercit pressions sobre la canonada d'aigua que n'haurien produït la ruptura i la posterior entrada d'aigua a la canonada de gas, atès que es trobava en fase de reparació provisional".

La fase crítica a la qual es refereix aquest informe es va produir tres dies després que Endesa, la companyia comercialitzadora de gas, engegués unes obres al tram del carrer Pujades que toca al carrer Marià Aguiló i detectés una olor forta de gas. Aquells dies ja hi va haver una autèntica guerra entre companyies, i Endesa va assegurar que el dia 8 va "fer unes accions de millora de la xarxa" i "va desaparèixer d'allà". "El dia 11 vam interrompre el servei de manera telemàtica", apuntava Endesa. El tancament del servei va coincidir amb la invasió d'aigua a les canonades de gas. Gas Natural, contra aquestes acusacions acumulades, ha reaccionat amb duresa assegurant que l'Ajuntament fa afirmacions "injustes i mancades de rigor" i ha reiterat que "en el punt d'origen de la incidència no va fer cap actuació amb maquinària". La companyia subministradora assenyala Endesa, i menys directament Aigües de Barcelona, perquè "la reparació que va dur a terme després de ser avisada per una altra companyia que estava operant a la zona en cap moment va implicar la realització de treballs en camp amb el tub d'aigua a la vista". Gas Natural, que afegeix que "no s'ajusta a dret" que l'Ajuntament no es consideri competent i en canvi emeti el seu judici de valor, ha anunciat accions legals contra la denúncia.

El manteniment de la xarxa

Aigües de Barcelona, que al febrer va subratllar la proximitat de les canonades de gas i aigua com a element afegit a l'incident, també ha hagut de suportar acusacions de les altres companyies, que de manera privada, l'han acusat de l'antiguitat i el poc manteniment de la seva xarxa com a principal causa d'una rebentada de la canonada, d'estil Bonna -pròpia dels anys 40- que està situada a dos pams per sota de la canalització de gas. Segons aquesta tesi alternativa, un tap situat a la canonada d'aigua s'hauria desprès i projectat cap amunt i hauria perforat la instal·lació de gas.

L'Ajuntament no ha subscrit en cap moment aquesta teoria dels responsables del gas i, com a conclusió afegida, ha instat alhora Gas Natural i Endesa que, "en exercici del dret de defensa dels interessos dels ciutadans de Barcelona, les companyies facin un descompte en la factura del mes de setembre als clients afectats, d'acord amb el que estableix a la normativa d'aplicació", si no s'ha produït. Ara la paraula la té la Generalitat.

Més continguts de