Societat 26/04/2017

La nova xarxa de bus de Barcelona s'acabarà de desplegar la tardor del 2018

Incorporarà 12 noves línies per millorar la connectivitat, la cobertura i el temps del trajecte. El 95% dels barcelonins tindran un servei de bus a menys de 300 metres de casa

Maria Altimira
3 min
Així serà la xarxa dels nous autobusos quan acabi el seu deplegament la tardor de 2018 / Ajuntament de Barcelona

BarcelonaLa nova xarxa d'autobusos estarà totalment desplegada el 2018. El projecte, que dibuixa una malla d'un total de 28 línies amb traçats horitzontals, verticals i diagonals, vol millorar la connectivitat i la cobertura territorial. El desplegament de l'última fase implicarà la posada en circulació de 12 noves línies d'autobusos: 4 aquesta tardor i 8 un any després. Es tracta de 9 traçats verticals, 1 d'horitzontal i 2 de diagonals que vindran a afegir-se a les 16 línies que ja van començar a funcionar amb aquesta lògica a principis del 2016. Aquesta canvis permetran que el 95% de la població disposi d'un servei de bus a menys de 300 metres de casa.

Els nous 28 traçats es complementaran amb les 43 línies convencionals que funcionen des de fa temps i les 26 línies d'autobusos de barri existents. L'objectiu, en paraules de Janet Sanz, tinent d'alcalde i responsable de l'àrea de mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, és complir amb "l'inajornable reducció del nombre de vehicles que circulen a Barcelona" enfortint la xarxa de transport públic. En aquest sentit, Sanz ha assegurat que aquesta última fase del projecte juga a favor de l'objectiu de millorar la qualitat de l'aire, la sostenibilitat i la salut dels ciutadans.

El projecte, nascut l'any 2012, és el resultat, d'acord amb la màxima responsable de Mobilitat, del "consens polític" i un procés de participació ciutadana que ha inclòs la intervenció directa de 1.700 persones dels consells de tots els barris i districtes de la ciutat i que ha desembocat en 384 consultes o propostes, de les quals el 60% han sigut satisfetes.

Menys línies però més freqüència de pas i menys minuts de trajecte

Mercedes Vidal, la regidora de Mobilitat, ha assegurat que la finalització d'aquest projecte és un dels passos més importants que es duran a terme en l'àmbit de la mobilitat durant aquesta legislatura. En realitat, el nou model de transport suposa una reordenació que implicarà una reducció del nombre de línies d'autobusos, de 97 a 102, i al mateix temps un descens de la freqüència de pas, del temps de trajecte dels usuaris i una connectivitat més gran amb la xarxa d'autobusos i d'altres transports públics de la ciutat.

"Es tracta que l'usuari pugui anar amb l'autobús allà on vulgui. Amb el model antic les connexions amb altres línies eren una casualitat, ara són un element intrínsec", va aclarir Marta Labata, directora de la Xarxa de Bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Labata va assegurar que, amb les 16 línies ja implantades, els viatgers s'estalvien un minut de trajecte de mitjana.

A més a més, Labata també ha assegurat que, des de la seva posada en marxa, aquests 16 traçats han incrementat en un 53% el nombre de viatgers, que suposen un 40% dels usuaris totals i que, des de la seva implantació, el creixement global de viatgers ha crescut una mitjana del 4,5% anual en tota la xarxa.

Les noves línies

Les noves línies que entraran en funcionament després de l'estiu seran la V5 (que anirà de Mare de Déu del Port a Pedralbes), la V29 (que farà el recorregut Fòrum-Roquetes), la V31 (que cobrirà la zona Mar Bella-Trinitat Nova) i la D40 (que anirà de plaça Espanya a Roquetes). El desplegament d'aquestes línies significarà la desaparició de 7 línies que operen actualment i la modificació de 6 més que també estan actualment en funcionament.

La tardor del 2018 es desplegarà la H2 (d'Avinguda Esplugues a Trinitat Nova), la V1 (de Gran Via de l'Hospitalet a avinguda d'Esplugues) i la V9 (d'avinguda Paral·lel a Sarrià). També engegarà la V19 (que farà el trajecte Barceloneta-Alfonso Comín), la V23 (que connectarà Poblenou amb Can Marcet) i la V25 (que unirà Poblenou amb Horta). Finalment, la V33 enllaçarà el Fòrum i Santa coloma i la D50 Ciutat Meridiana amb plaça Catalunya. Aquestes 8 línies suposaran la desaparició de 9 línies que ara mateix estan en servei i la transformació d'unes altres 16.

stats