Societat 15/03/2016

L'oposició s'uneix i deixa sola Colau en la defensa del tramvia per la Diagonal

CiU, C's, ERC, PSC i PP consensuen un manifest en què demanen prioritzar el ramal de la L10 del metro

Núria Martínez / Mario Martín Matas
5 min
L'oposició s'uneix i deixa sola Colau en la defensa del tramvia per la Diagonal

BarcelonaL'oposició en bloc al govern municipal d'Ada Colau ha escenificat aquest dimarts un acord insòlit en aquesta legislatura amb la signatura d'un manifest conjunt en què critiquen la decisió de l'Ajuntament de Barcelona de tirar pel dret amb la connexió del tramvia per la Diagonal.

CiU, C's, ERC, PSC i PP –tots els partits excepte la CUP, i que sumen 27 dels 41 regidors– han exhibit així unitat d'acció i han demanat al consistori que, davant de les inversions del tramvia, prioritzi la posada en funcionament del ramal de la L10 del metro que ha de donar servei als veïns i treballadors de la Marina del Port, el nou barri de la Marina del Prat Vermell i la Zona Franca.

L'acord, però, no vol dir que els cinc grups de l'oposició defensin un traçat alternatiu a la Diagonal. De fet, el manifest se centra a demanar que una decisió així estigui "basada en estudis tècnics" i, tot i que accepta "la necessitat d'unir els dos tramvies", demana que s'avaluïn totes les alternatives possibles, "també l'opció del bus elèctric".

Bus elèctric

L'exalcade i líder de CiU, Xavier Trias, ha subratllat que Colau "no es cansa de fer una cosa incorrecta", que és parlar del tramvia per la Diagonal sense que encara es conegui el contingut dels informes tècnics. Trias ha considerat que "no necessàriament" els estudis encarregats han de ser incorrectes i rebutjar l'opció de la Diagonal, una cosa que no pot afirmar "sense haver-los vist", tot i que ha insistit en l'anàlisi de més alternatives. "El que em pregunto és si també s'han fet estudis sobre el bus elèctric", ha afegit.

En la mateixa línia, Alfred Bosch (ERC) ha expressat que "és molt important saber què diuen" aquests estudis: "Estem a favor d'unir les dues xarxes, però seguint estudis tècnics solvents abans d'anunciar el calendari, el recorregut o de donar les coses per fetes", ha expressat, i ha afegit que l'arribada del metro a la Zona Franca s'hauria de situar "al davant de tot", i que sense aquesta partida concreta no donaran suport als pressupostos.

El representant del PSC Daniel Mòdol –que ha excusat l'absència de Jaume Collboni per "l'agenda supramunicipal"– ha recordat que el seu partit està negociant el pressupost amb el govern, però el tramvia no ha aparegut en cap moment en les converses. "Fa molt de temps que esperem estudis que no arriben", ha criticat, a més de rebutjar que l'Ajuntament actuï com el banc de la Generalitat i avanci els diners de l'obra.

La CUP, fora

"Es tracta d'un acord per fer les coses ben fetes. No es pot funcionar a cop de titular", ha expressat per la seva banda la líder de C's, Caria Mejías. En la mateixa línia, Alberto Fernández Díaz (PP) ha denunciat la política de fets consumats del govern municipal i ha reivindicat que l'acord presentat aquest dimarts és el de màxim consens. "Som cinc grups, 27 regidors", ha apuntat.

L'únic grup que no s'ha sumat al pacte, la CUP, ha denunciat que no se l'ha avisat en cap moment. "Ningú es va posar en contacte amb nosaltres, una altra cosa és el que hauríem fet", ha afirmat. El regidor Josep Garganté ha titllat l'acord de "roda de premsa de Frankestein" per les diferències dels diferents grups, dels quals ha dit que "s'han ajuntat només per desgastar el govern".

Artur Mas i Ada Colau van acordar al juliol impulsar aquesta connexió, i fa dues setmanes Generalitat i Ajuntament van ratificar novament aquest acord, amb la signatura d'un protocol entre el conseller de Territori i Sostenbilitat, Josep Rull, i la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, per impulsar les obres que enllacin el Trambaix i el Trambesòs. El text acordat especificava que el Govern respectarà el traçat que decideixi l'Ajuntament, i que l'Ajuntament, al seu torn, abonarà el cost de la reforma en primera instància. Durant la reunió de Colau amb el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, al mes de febrer també es va pactar l'arribada del metro a la Zona Franca. En aquest cas, el compromís del govern municipal també va ser arremangar-se en el finançament i assumir fins al 50% del cost de l'obra.

Projectes compatibles

I, aquest dimarts, la tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha tret pit per l'acord amb la Generalitat i ha recordat que es tracta d'un pacte institucional "molt important". "No s'han de contraposar els dos projectes. Tots dos són compatibles", ha reivindicat Sanz, i ha insistit que això és el que s'ha pactat amb la Generalitat. "Celebrem que els grups estiguin d'acord amb la seva priorització", ha expressat. Pel que fa als estudis que els grups reclamen i que havien d'estar llestos a finals de febrer, Sanz ha assegurat que properament estaran disponibles. "El retard es deu al fet que s'han d'acabar de tancar encàrrecs. Els estan fent des de fora de l'Ajuntament i això no depèn de nosaltres", ha expressat.

La connexió del tramvia entre la plaça de les Glòries i Francesc Macià, segons el projecte que el govern municipal té en ment, deixaria la Diagonal amb dos carrils de circulació per sentit i ubicaria els combois a la part central de la via. Tot i així, la decisió final està pendent dels estudis en elaboració

La Diagonal de Colau: dos carrils per sentit i el tramvia al mig

La previsió de l'Ajuntament, en tot cas, és que les obres comencin l'any 2017 si no hi ha cap entrebanc, segons va ratificar en un ple a finals de gener l'alcaldessa, que va xifrar en 100 milions d'euros la inversió necessària per fer possible el projecte. Tot i així, el debat segueix viu –com demostra l'acte unitari de l'oposició aquest dimarts–. És una solució lògica i sostenible o bé cara i ineficaç?

Des de la plataforma Diagonal per a Ttothom, una de les primeres a reaccionar al manifest, s'ha lamentat que s'equipari tramvia i metro, contraposant els interessos dels veïns. "No té cap lògica confrontar-los. Ni el tramvia treu la L10, ni al revés", ha expressat el portaveu, Ricard Riol.

El pacte amb el PSC, a l'espera

Primer els pressupostos. Després de mesos de negociacions, les converses sobre l’entrada del PSC al govern segueixen en el mateix punt que la setmana passada. És a dir, la foto de tota l’oposició en bloc –en la que no apareixia el líder del PSC, Jaume Collboni– per revisar el projecte de tramvia per la Diagonal “no afecta” en les negociacions. O com a mínim, així és com ho asseguren fonts socialistes, que insisteixen que el focus de les converses està posat actualment en tirar endavant la modificació de crèdit necessària per no haver de deixar al calaix les inversions.“El PSC segueix a l’oposició i aquest és un tema paral·lel a les converses per entrar a govern”, asseguren.

En aquest sentit, expressen que segueixen amb la voluntat d’arribar a un acord, però que en cap cas, “el pacte ja està fet”. “Actualment estem negociant a nivell global i sobre una aprovació inicial del pressupost”, asseguren les mateixes fonts.

Al seu torn, ERC –que no entrarà a govern si ho fa el PSC, però que segueix mantenint converses amb Colau– també assegura que la prioritat ara mateix són els pressupostos i l’arribada del metro a la Zona Franca i que “tot segueix com estava”. “Ens allunyem o apropem del govern depenent del tema que es tracti”, expressen fonts republicanes, que afegeixen que el toc a Colau d’ahir de tota l’oposició “no té res a veure” amb les negociacions per entrar a govern.

stats