Societat 15/12/2016

El RACC avisa que la connexió del tramvia per la Diagonal pot empitjorar la qualitat de l'aire i perjudicar l'autobús

"Un tramvia mal resolt és la pitjor de les solucions. Demanem més temps, més estudis i més prudència", reclama el president de l'entitat

Agències
3 min
L’equip de Colau està treballant amb la idea de deixar dos carrils de circulació per sentit i situar el tramvia al mig de la Diagonal.

BarcelonaEl RACC avisa que la connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal que preveu el govern de Barcelona pot empitjorar la qualitat de l'aire i perjudicar els temps de trajecte i d'espera dels autobusos. L'entitat ha encarregat un estudi global que analitza 21 cruïlles de dues zones diferents: la de la plaça Francesc Macià, avinguda Sarrià i Urgell, i la de Balmes, Via Augusta i passeig de Gràcia.

L'informe conclou que la reducció d'òxids de nitrogen facilitada pel tramvia, que substitueix quatre línies d'autobús, no compensa l'increment que suposa la congestió de trànsit de cotxes i la resta de busos. Els usuaris del tramvia millorarien la rapidesa dels seus desplaçaments, però s'empitjoraria el temps de viatge del bus, dels vianants que creuen l'avinguda i sobretot dels vehicles que surten de la ciutat. "Un tramvia mal resolt és la pitjor de les solucions. Demanem més temps, més estudis i més prudència", ha demanat en roda de premsa el president de l'entitat, Josep Mateu.

Els vianants i els ciclistes podran recórrer la Diagonal més ràpid

Els informes i anàlisis que ha encarregat l'Ajuntament, a parer del RACC, d'altra banda, estan ben fets però no són suficients. És per això que n'ha fet un de propi, tenint en compte una disminució del trànsit de cotxes d'un 7% i concentrant-se en les cruïlles de dues zones neuràlgiques de la Diagonal, la que envolta la plaça Francesc Macià i la de l'entorn de Via Augusta fins a passeig de Gràcia. Com a conclusions, l'informe destaca que les emissions d'òxids de nitrogen dels autobusos que no desapareixerien de la Diagonal per la connexió del tramvia s'incrementarien un 30,2%, i que en el cas dels vehicles privats hi hauria un augment del 21,9% a la zona de Francesc Macià i un 12% a la de Via Augusta.

Pel que fa als autobusos, les línies 27, 32, 63 i 67 empitjorarien els seus temps de trajecte entre un 8 i un 28% degut a l'espera per creuar l'avinguda. L'H8 també veuria incrementat el seu temps de trajecte un 14%. En el cas del 22, el 24 i el V17 s'arriba al 49%. Quant al vehicle privat, hi ha una millora del 22% del temps de recorregut per entrar a Barcelona per l'avinguda Sarrià, però la sortida per Urgell empitjora molt, passant de 3 a 14 minuts de trajecte. També hi ha augments de temps per l'avinguda Diagonal d'entrada i sortida a l'alçada de Balmes. Els vianants, segons el RACC, trigaran també més a creuar la Diagonal, però podran recórrer-la més ràpid. Els ciclistes també es veuran beneficiats.

L'Ajuntament estudia que el tramvia comparteixi carril amb el tramvia la Diagonal

L'encarregat de la direcció estratègica de la unió del tramvia de Barcelona, Pere Macias, ha assegurat aquest dijous que ja tenien detectats els problemes de congestió i contaminació dels quals alerta el Racc, i ha assegurat que una de les opcions que estudien és que els autobusos circulin en algun tram de l'avinguda Diagonal pel mateix carril que el tramvia. "Estem avaluant la possibilitat que comparteixin un carril, perquè permeti al bus guanyar temps", ha assegurat Macias en declaracions als periodistes, i ha assenyalat que també estudien les modificacions semafòriques necessàries per evitar la congestió, cosa que tindran llest en el primer trimestre del pròxim any.

Ha garantit que el tramvia i els busos en cap cas no perdran temps, sinó que tindran millores globals, i ha assenyalat: "El Racc fa bé de detectar aquests problemes, però els tenim ja resolts, perquè els vam detectar fa mesos". Macias ha insistit que fa mesos que treballen per solucionar diversos itineraris de bus i transport privat que podien perdre alguns minuts en el seu recorregut, i ha garantit que els modes de transport poden compatibilitzar-se, i que "els de mobilitat sostenible guanyaran per golejada, i el privat no empitjorarà".

Assegura que hauran d'ajustar bé la senyalització per fer compatibles totes les formes de transport, però només en alguns encreuaments, i ha destacat que l'estudi del Racc estudia dos trams del recorregut, mentre que l'Ajuntament ha analitzat "tot l'àmbit de la Diagonal en profunditat", en uns estudis preliminars que es presentaran en el pròxim trimestre.

stats