SUPERVIVENTS
Suplements 31/01/2012

Cereria Subirà: un negoci amb 250 anys de vida

Núria Martínez
2 min
La cereria Subirà, a la Plaça de l'Àngel de Barcelona. Jordi Pizarro

BarcelonaJordi Subirà és el màxim encarregat de la cereria Subirà des de fa més de seixanta anys. També és el president del Col·legi de Cerers de Catalunya.

250 anys de negoci

La cereria Subirà, amb 250 anys de vida, és la botiga més antiga de Barcelona. Inicialment situada al carrer Corders, es va haver de traslladar al local actual per l'obertura de Via Laietana i va ocupar el que era una botiga de roba. El negoci, que ha passat per tres famílies, pertany des de l'any 39 a la saga Subirà.

Història convulsa

Si bé per a la majoria de negocis la crisi actual és la pitjor situació que han viscut, per a la cereria és una de tantes. La Setmana Tràgica o la Guerra Civil van ser els moments més durs, ja que l’Església, el seu client principal, estava en el punt de mira. El Concili Vaticà II també va causar una forta caiguda de vendes.

Oportunitat de l’espelma

L’espelma és un producte que té el do de l’oportunitat i que ha aconseguit combatre la crisi. Té un preu assequible perquè la gent que ha reduït els ingressos no deixi de comprar-la. És un obsequi que no arriba a regal, un producte que té ànima, i no se’n vol prescindir perquè fa més agradable la vida.

La clau de la resistència

La gent busca trobar-hi una contraposició als grans magatzems, el detall, l’atenció personalitzada. Les grans botigues tenen molta quantitat d’estoc però poca quantitat de models. Aquí és just al contrari. Els clients troben a la cereria el producte oportú al lloc adient, i dedicació pel negoci.

D’il·luminació a decoració

A principis del segle XX l’espelma la feia servir l’Església per als seus ritus, i la població per il·luminar les seves llars. Més endavant, amb l’obertura d’Espanya, van entrar les revistes de moda i van incorporar-la com a decoració.

stats