Suplements 25/04/2015

Connexió internacional per mar i cel

2 min
Connexió internacional per mar i cel

Barcelona té les qualitats i la capacitat de convertir-se en un hub internacional però li falta una empenta. El port ha de competir de debò amb els ports del nord del continent com Rotterdam, que reben el 70% del tràfic asiàtic que arriba a Europa. Ara al port barceloní ja arriben un terç dels grans combois anuals del tràfic asiàtic, però encara hi ha coses que cal millorar. Per exemple, el MSC London, amb capacitat per a 16.600 contenidors, és capaç d’arribar des de Xangai a la capital catalana en 23 dies, menys dels que triga a arribar a Rotterdam. Però allà troba una cosa que és millor que a Barcelona: la connectivitat terrestre, ferroviària i fluvial. Per això cal que es desencallin els accessos ferroviaris al port, imprescindible per ampliar aquesta àrea d’influència i garantir la connexió amb el futur corredor mediterrani. El port genera 150.000 llocs de treball, és parada obligatòria per als creuers mediterranis i té un 65% del share mundial de reparació de iots de gran eslora. El ministeri de Foment va decidir al febrer, a tres mesos de les eleccions municipals, obrir l’aixeta a Catalunya per desencallar les grans obres pendents i va fixar 60 milions per als accessos ferroviaris al port, adoptant el compromís de licitar-los al març (encara no ho ha fet), i 220 milions més per iniciar a l’abril el tren llançadora al Prat.

Per fer possible un nou salt endavant que impulsi el port, doncs, cal que els compromisos siguin reals. I també cal que la gestió depengui directament de les administracions catalanes, igual com ha de passar amb l’aeroport. En aquest cas el problema és el dèficit de connexions internacionals: sense vols directes a les principals zones comercials és difícil convertir-se en hub. En aquest sentit hi ha una falta de companyies de primera. L’entrada de passatgers de baix cost va créixer el 2014 un 17,5%, mentre que les aerolínies de bandera van caure un 1,8%. El Prat ha de poder competir de tu a tu amb Barajas i ha de ser una gran porta global per a Barcelona.

stats