Suplements 25/04/2015

Energia neta als autobusos i als creuers

2 min
ENERGIA NETA als autobusos  I als creuers

Sense descartar una futura extensió del tramvia, la ciutat ha d’apostar per un transport públic net i assequible econòmicament. En paral·lel a la necessària extensió de la línia 9 del metro, cal fer un salt endavant en la implantació d’autobusos elèctrics aprofitant les millores tècniques que permeten reduir els costos. A principis de l’any passat Transports Metropolitans de Barcelona va estrenar el seu primer autobús de propulsió completament elèctrica i a finals d’any en va sumar dos més en el marc del projecte ZeEUS (el Sistema d’Emissió Zero en el Bus Urbà), que també ha de permetre incorporar-ne dos més de tecnologia diferent -els dos que han d’arribar ara porten un sistema de carregadors ultraràpid que permet carregar-los al carrer entre trajectes. Barcelona, a banda de continuar fent créixer el pes dels híbrids en la flota de busos -avui, n’hi ha 132 de 1.070-, ha de capitanejar la introducció de vehicles de propulsió totalment elèctrica.

També els creuers, tenint en compte el pes de Barcelona en el sector -aquest any s’esperen 2,5 milions de creueristes-, han de reduir les emissions, que representen un 20% de les que produeix el port. Una manera de pal·liar-ho seria la implantació de punts de càrrega elèctrica, en la línia del que ha fet Göteborg. Això permet que quan els vaixells estan atracats es connectin a la xarxa de la ciutat. El port de Barcelona, com explica el seu responsable de medi ambient, Jordi Vila, ho estudia des del 2008. El gran impediment d’aquest pas és el cost elevat. El Port també explora la possibilitat de carregar embarcacions amb sistemes autònoms de generació: motors de gas que produeixen electricitat.

L’any 2025 ha d’haver crescut la proporció de vaixells preparats per funcionar amb gas natural i la ciutat de Barcelona ha d’estar preparada per subministrar-ne. El degà de la Facultat de Nàutica de la UPC, Santiago Ordàs, remarca que el pas és “viable” però implica un canvi global a ports i vaixells.

stats