Publicitat
Publicitat

Lectura

Primer contacte amb la lectura

Davant l'auge de les noves tecnologies, les revistes infantils en català com 'Cavall Fort', 'El Tatano', 'Súpers' i 'Camacuc' ofereixen entreteniment i cultura a parts iguals

Són unes amigues ben especials. Estan fetes de paper en lloc de carn i tenen un cor ple de lletres, però acompanyen els nens i nenes durant bona part del seu creixement personal. Les revistes infantils en català com Cavall Fort, El Tatano, Súpers, la valenciana Camacuc i la recentment desapareguda Tretzevents ofereixen entreteniment i cultura a parts iguals. N'hi ha de veteranes –Cavall Fort acaba de celebrar el seu primer mig segle de vida– i d'altres de més noves, com la filial escrita del Club Super3, però totes tenen al darrere un gran esforç editorial en un temps de nadius digitals, televidents experimentats, lectors minsos i una tremenda crisi econòmica amb la consegüent baixada publicitària i de subvencions públiques.

Cavall Fort es va crear l'any 1961 –en plena dictadura franquista– per estimular i normalitzar la lectura en català entre infants de 9 a 15 anys emulant la popular En Patufet, desapareguda a finals dels anys 30. Des d'un inici va comptar amb el suport valent dels bisbats de Vic, Girona i Solsona i, com encara es fa ara, es distribuïa, principalment, mitjançant la subscripció. Amb una periodicitat quinzenal, per la revista hi han passat els grans noms de la literatura catalana com Joaquim Carbó, Josep Vallverdú, Salvador Espriu, Pere Calders, Maria Aurèlia Capmany, Tísner i Montserrat Roig. També hi han destacat il·lustradors de la talla de Cesc –que va fer totes les portades del número especial de Nadal fins a la seva mort–, Fina Rifà i Pilarín Bayés –hi col·laboren des del principi–, Madorell –les aventures de Jep i Fidel es van publicar fins al 2006, dos anys després de la seva mort perquè el dibuixant havia avançat material– i Picanyol, autor de l'entranyable bruixot Ot. "La revista Cavall Fort ha sabut donar oportunitats a molta gent nova en el món de la il·lustració, però també ha acollit autors consolidats en l'art com Miró, Tàpies i Ràfols-Casamada, per exemple. Una marca de la casa és oferir diferents sensibilitats i maneres de veure l'art i la vida", raona Mercè Canela, directora de la revista des de fa 16 anys.

Tres generacions

Amb una tirada de 16.000 exemplars, Cavall Fort compta amb 12.000 subscriptors i amb més d'un exemple de tres generacions familiars. "És una revista molt sentimental i sovint les subscripcions passen de pares a fills. Hi ha molta gent que les col·lecciona. A l'hora de decidir els continguts mirem de ser fidels a la nostra línia editorial, però també hem sabut adaptar-nos a una generació que té molts estímuls digitals. De fet, vam ser els primers a obrir la web d'una revista infantil el gener del 1999 i ens serveix per interactuar amb els lectors", apunta Canela.

El seu germà petit, El Tatano, inicialment hi anava encartat, però el 2006 es va independitzar com a revista per a petits de 4 a 8 anys i ara ja ha assolit prop de 7.000 subscriptors i manté una carrera pròpia.

"Està molt pensat per als nens quan comencen a llegir, quan els fa molta il·lusió, i de més grans segueixen amb el Cavall Fort fins als 12 anys. Tenim un sostre, ja que hi ha moltes baixes de joves que arriben a una edat i ja no continuen. Per tant, com que som un equip petit i cada vegada hi ha menys ajuts, hem de fer un gran esforç comercial perquè se sàpiga que seguim presents i actius tant a l'escola com a casa", subratlla la directora de la revista.

Per a finals d'abril, la publicació està preparant una festa de celebració del cinquantè aniversari a Barcelona. Curiosament, un grup de lectors de la revista –impulsat pels sabadellencs Anna Fité i Alfons Llobet– han impulsat tres festes anteriors a Vic i Granollers, totes multitudinàries. "Em van venir a veure per explicar-me que volien fer una festa per donar les gràcies al Cavall Fort per tot el que ha significat per als lectors. Jo creia que feien volar coloms, però al final han aconseguit unes trobades espectaculars i només amb col·laboracions desinteressades i voluntariat. És admirable que es generin totes aquestes mogudes. N'estem orgullosos", afirma Canela.

'Súpers!', la més jove

La més jove de les publicacions infantils en català és Súpers!, nascuda el desembre del 2010 amb una tirada inicial de 16.000 exemplars. Aquesta revista és "la quarta pota del canal multiplataforma del Club Super3, juntament amb el canal Super3 de televisió, el portal d'internet i els esdeveniments com la Festa dels Súpers", explica Xavier Montanyà, director d'internet i edicions Super3. El seu ADN "parteix de valors com són l'amistat o el respecte per acostar la natura, la ciència o la cultura mitjançant els personatges de la família del Super3. No pretenem educar sinó entretenir i ho fem des d'un producte de qualitat molt pensat per a les necessitats de la canalla actual", continua. Ideada per a un ventall d'edat d'entre els 6 i els 12 anys, la revista vol ser un espai de diversió a través de jocs d'enginy i endevinalles, experiments, manualitats i còmic amb autors i dibuixants del país. "Sóc conscient que en molts casos anem contra corrent perquè apostem més pel contingut que pel continent. Creiem que el lector ens escollirà per la qualitat i perquè li interessa el que li expliquem i no pas perquè regalem no sé què", raona Montanyà.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT