Efímers 31/07/2015

Aval del president a l’enllaç del tramvia que Trias havia vetat

CiU de Barcelona critica l’acord sobre la connexió per la Diagonal

Maria Ortega / Núria Martínez
3 min
El govern de Xavier Trias havia descartat l’enllaç del tramvia entre Glòries i Francesc Macià per la Diagonal.

BarcelonaEl Trambaix i el Trambesòs podrien acabar, finalment, amb la seva separació forçosa. El president de la Generalitat, Artur Mas, va avalar ahir el projecte de Barcelona en Comú -inclòs al seu pla de xoc- d’enllaçar els tramvies pel traçat més recte, el de la Diagonal. La idea és començar els tràmits per licitar l’obra al setembre. Es tracta d’una iniciativa que s’havia convertit en arma política arran del revés que va suposar per al govern municipal de Jordi Hereu (PSC) el referèndum sobre l’avinguda.

L’anterior govern municipal de Xavier Trias havia descartat del tot aquesta unió i ahir el grup municipal de CiU reiterava la seva oposició frontal a l’enllaç. En un comunicat, acusava l’alcaldessa i el president d’obviar el que, sota el seu punt de vista, la ciutadania va expressar en el referèndum que va tancar les portes a la reforma de la Diagonal.

L’alternativa dels busos elèctrics

Després de plantejar recorreguts alternatius per al Tram, com el del carrer Provença, Trias tenia sobre la taula, abans de perdre l’Ajuntament, el projecte d’enllaçar la plaça de les Glòries i la de Francesc Macià no amb tramvia sinó amb una línia de busos elèctrics. CiU, que des de l’oposició havia pressionat per fer la connexió amb el Tram, defensa ara que el bus elèctric és una solució molt més econòmica i diu que amb el tramvia “es podria fer la impressió que s’opta per prendre decisions que afavoreixin, per davant de la pública TMB, els interessos d’una empresa privada, la que gestiona el tramvia”. Per això la reforma que el seu govern va pactar amb el PP, i que ha servit per eixamplar voreres en el tram central de l’avinguda, de fet, ja oblidava la connexió.

I per això ahir el sí de Mas a Colau va ser una sorpresa. “S’ha coincidit en l’oportunitat de poder-ho fer”, va confirmar la vicepresidenta del Govern, Neus Munté, després que l’alcaldessa hagués avançat que la Generalitat i l’Ajuntament treballaran plegats per fer possible la connexió. Des d’ERC, Alfred Bosch va celebrar que s’hagi acordat fer aquesta obra, mentre que el PP, que ha fet front amb CiU per vetar-la, titllava de “lamentable” que aquest fos el “punt de màxim acord” entre l’alcaldessa i el president.

Segons Jordi Julià, president de la comissió d’urbanisme del Col·legi d’Enginyers de Camins i que l’any 1999, amb Joan Clos com a alcalde, va fer un estudi sobre aquesta connexió, l’enllaç permetrà fer un salt endavant en la mobilitat de la ciutat. Estima que, allargant el tramvia els prop de quatre quilòmetres que separen Francesc Macià de les Glòries -avui la xarxa de tramvia té uns 29 quilòmetres-, es podrien arribar a doblar les validacions en aquest mitjà de transport, que, segons diu, “guanyarà sentit”.

La reforma hauria de servir, previsiblement, per col·locar el tramvia a la part central de l’avinguda i deixar dos carrils a cada lateral per al trànsit privat, cosa que obligaria a desviar bona part del trànsit de pas per la malla de l’Eixample i per rutes alternatives.

El debat sobre el tramvia és un dels punts calents de la política municipal a Barcelona. Una assignatura pendent. L’any passat, en l’acte oficial de commemoració del desè aniversari de la recuperació del tramvia a la ciutat, el president de Tramvia Metropolità, Josep Maria Cullell, insistia que mirant cap endavant i, tenint en compte que la “realitat és tossuda”, el futur passaria per l’enllaç per la Diagonal. I el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, sense entrar en la polèmica, remarcava la “factura” que ha passat a molts alcaldes la gestió del tramvia.

Pendents de la línia 9

En el marc de la primera trobada entre Mas i Colau des que la líder de Barcelona en Comú és alcaldessa, no hi va haver tant d’acord en el debat sobre una altra infraestructura bàsica per a la ciutat: la línia 9 del metro.

Mas va confirmar que el tram entre Zona Universitària i l’aeroport entrarà en funcionament a principis de l’any que ve i l’alcaldessa li va reiterar la necessitat que aquesta línia tingui parada a la Zona Franca perquè, segons Colau, “no pot ser que hi passi i no s’hi aturi”.

Diagonal: el debat de les terrasses

La presidenta de l’associació de comerciants de la Diagonal, Marta Canut, va exigir ahir a la tinent d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, una explicació sobre les terrasses de l’avinguda. Segons Canut, el govern municipal encara no ha donat resposta als 21 establiments que van sol·licitar terrassa en el marc de l’ordenació singular de la Diagonal. Per la seva banda, fonts del govern han expressat que estan estudiant “a fons” l’ordenança de terrasses i que en aquest procés hi inclouran l’opinió dels veïns i restauradors.

stats