Educació

25 alumnes per aula a l'ESO: el govern espanyol abaixarà les ràtios als instituts

El topall també s'aplicarà a les escoles, però a Catalunya tindrà un impacte més gran a les classes de secundària

Alumnes en una aula fent classe d'anglès
ARA
11/11/2025
3 min

BarcelonaEl govern espanyol ha aprovat aquest dimarts, en primera volta, l'avantprojecte que redueix les ràtios —és a dir, el nombre màxim d'alumnes per aula— a escoles i instituts. En concret, l'executiu de Pedro Sánchez té previst fixar que no hi pugui haver més de 22 alumnes a les classes de primària, davant dels 25 actuals, i que a l'ESO no se superin els 25 estudiants, cinc menys que ara (30).

Aquestes noves ràtios s'aniran desplegant de manera progressiva a tot l'Estat per trams: es començarà a infantil i primària el curs 2027-2028; el següent, 2028-2029, el canvi es consolidarà a secundària, i el 2029/2030 a batxillerat, "per aconseguir la seva plena aplicació el curs 2031-2032", afirma el govern en una nota de premsa.

Segons el ministeri d'Educació, l'objectiu de modificar la llei 4/2019 de millora de les condicions per a l'exercici de la docència i l'ensenyament en l'àmbit de l'educació no universitària és corregir les desigualtats detectades entre comunitats autònomes, millorar les condicions de treball del professorat i aconseguir una atenció més individualitzada.

Després d'aprovar-ho aquest dimarts, ara el govern espanyol espera que el futur projecte de llei sigui tramitat per les Corts Generals a partir del gener o el febrer i confia en un suport majoritari de totes les formacions polítiques, també de Junts.

A Catalunya, fonts governamentals asseguren que el canvi de ràtios afectarà especialment els grups de secundària, ja que fa quatre anys que la Generalitat està reduint significativament les ràtios a infantil. Pel que fa a l'ESO, però, la consellera d'Educació, Esther Niubó, va admetre aquest setembre que la previsió per a aquest curs, 2025-2026, era que a 1r d'ESO el 85% dels grups públics tinguin una ràtio de 29 alumnes o menys, i que el 97% en tinguin 30 o menys, unes xifres superiors a la que preveu l'avantprojecte.

També la Federació d'Associacions de Famílies d'Alumnes de Catalunya (AFFAC) va calcular que per assolir l'objectiu anunciat pel president Pedro Sánchez de reduir la ràtio d'alumnes de 1r d'ESO caldria obrir fins a 169 grups: 109 als instituts públics i 60 als concertats.

Necessitats especials i un índex de vulnerabilitat

Una altra de les novetats d'aquest avantprojecte de llei és que cada alumne amb necessitats educatives especials (NEE) computarà com a dues places en els centres sostinguts amb fons públics. "Hi ha un consens generalitzat que quan es redueix el nombre d'alumnes per aula s'afavoreix l'atenció de l'alumnat, l'aplicació dels principis bàsics de l'educació inclusiva i l'atenció a la diversitat, a més de reduir la càrrega laboral del professorat", defensa el ministeri. Caldrà veure quin impacte té aquesta mesura a Catalunya on, segons dades del mateix departament d'Educació al sistema educatiu català hi ha uns 43.300 alumnes amb necessitats educatives especials.

El document també fixa que, amb caràcter general, la jornada lectiva setmanal del professorat serà de 23 hores a infantil, primària i educació especial, i de 18 hores a la resta d'ensenyaments. De manera excepcional, i per necessitats d'organització, es pot assolir un màxim de 20 hores, compensades amb dues hores complementàries per cada període lectiu addicional. Segons fons governamentals, a Catalunya aquest element no implicarà fer cap canvi. Tant la nova jornada lectiva com la consideració doble de l'alumnat NEE entraran en vigor el curs que ve, segons el calendari del projecte. "És la legislatura del professorat", ha defensat la ministra d'Educació i portaveu del govern espanyol, Pilar Alegria.

El ministeri d'Educació també està treballant amb l'Institut Nacional d'Estadística (INE) en el desenvolupament d'un índex de vulnerabilitat socioeconòmica que permeti identificar aquells centres que, pel tipus d'alumnat o la ubicació, per exemple, presenten una situació de complexitat especial. Aquest indicador partirà d'una fórmula matemàtica i múltiples variables (com el context socioeconòmic de la llar, entre d'altres) i servirà per establir el grau de vulnerabilitat de cada estudiant. Es preveu que en el termini de sis mesos des de l'entrada en vigor de la llei es preparin aquest tipus de recursos.

El text de l'avantprojecte, però, s'ha aprovat en primera volta i això vol dir que el govern espanyol encara pot incloure-hi modificacions abans que s'aprovi el text oficial i es remeti a les Corts. De fet, durant la tramitació, serà sotmès a negociació amb les organitzacions sindicals i les comunitats autònomes, ha indicat l'executiu.

stats