CULTURA
Camp de Tarragona 16/03/2016

Tarragona, una ciutat de pel·lícula

Es consolida entre les principals localitats catalanes que atreuen produccions audiovisuals

Jordi Salvat
3 min
Rodatges de l’anunci de One Sport, de Dolce Gabbana (01), la pel·lícula Secuestro, a la Rambla Nova (02), i la campanya de Nadal de Lay’s del 2014 (03).

Tarragona“Jo sóc Cristóbal Conesa, responsable del grup de campaners de la catedral de Tarragona”. Acompanyada d’imatges de la Part Alta, aquesta era una de les primeres frases de l’anunci de la marca de patates fregides Lays per a la campanya de Nadal del 2014. “Gairebé mai se cita el nom de la ciutat on s’ha rodat l’anunci, i en aquest cas sí. Per Nadal la gent està més sensible a la publicitat.

A més, va ser l’últim espot de l’any a TV3 i Antena 3. Això té molt valor”, explica Txell Roig, responsable de la Tarragona Film Office, servei de l’Ajuntament de la ciutat que ofereix assistència en la recerca de localitzacions de rodatge i en la tramitació dels permisos, coordinació dels diferents serveis municipals necessaris i assistència en la logística de la producció.

Entre els cinc primers

Les estadístiques dels últims anys són clares. Fora de l’àrea metropolitana barcelonina, Tarragona és la primera ciutat catalana que acull produccions audiovisuals. El 2010 ja se n’hi van rodar més de vint, i passen de la vintena cada any des del 2013. Aquell any i el següent només la van superar Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat.

La tasca de la Tarragona Film Office, creada l’any 2010 com a hereva de la Tarraco Film Office, està donant fruit. Amb aquest model de gestió es va internalitzar el servei, amb una persona de la casa, Txell Roig. “Acostumar àrees com Domini Públic als tempos dels rodatges, que són molt ràpids, ha sigut una de les feines de la Film Office. Ha calgut pedagogia. Hem aconseguit que actualment els terminis siguin com a màxim d’una setmana”, explica Roig.

La tècnica assenyala que Tarragona té un handicap molt important respecte a les ciutats pròximes a Barcelona: els costos. Treballar a la capital tarragonina és més car: més quilometratge, més dietes, en alguns casos allotjament...

La indústria del cinema i la publicitat és a Barcelona i desplaçar-se a Tarragona és l’última opció. A més, Terrassa, per exemple, disposa del Parc Audiovisual de Catalunya, i el Prat de Llobregat, una platja molt pròxima a Barcelona o un pont nou acabat de construir que atreu molta publicitat de cotxes. Tot i això, Tarragona és capaç de captar moltes produccions audiovisuals cada any.

Monuments i espais únics

“Tarragona té un gran avantatge i és que combina espais històrics de primer ordre amb escenaris neutres, alguns impressionants i únics, com la Universitat Laboral”, explica Carlota Guerrero, de la Catalunya Film Comission, un servei públic i gratuït de la Generalitat a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals, que és a disposició del sector audiovisual amb la voluntat de promoure i facilitar els rodatges a tot Catalunya.

Disposa gairebé de 200 municipis associats, entre els quals hi ha Tarragona. Guerrero també destaca el paper fonamental d’una persona de referència que es guanyi la confiança dels productors: “L’atenció és molt important i a Tarragona el telèfon està obert gairebé les 24 hores. Cal posar les coses fàcils”.

El 2016 ha començat amb una vintena de produccions audiovisuals els primers dos mesos, sobretot publicitàries. És el cas de l’espot de Hyundai Kia per a l’Eurocopa de futbol, rodat al carrer Granada, a la Part Alta, el dia 6 de març.

L’aposta de l’Ajuntament de Tarragona per la Tarragona Film Office és clara, en paraules de la presidenta del Patronat Municipal de Turisme, Begoña Floría: “Va ser una iniciativa per posicionar la ciutat en el sector del cinema i la publicitat i atreure rodatges i sessions de fotografia. Hem aconseguit notorietat, i això és projecció de ciutat i una inversió per a la ciutat”. Floría assenyala que l’objectiu ara és aconseguir per a la ciutat el segell Film Friendly.

‘Joc de trons’ s’hauria pogut rodar a Tarragona

El març del 2015 la Tarragona Film Office va rebre la visita d’uns localitzadors d’una “producció medieval èpica”. Volien veure els recintes del Museu d’Història (muralles, amfiteatre...) i el Castell de Tamarit. Van marxar amb el típic “ja us direm alguna cosa”, però no van dir res més. A principi d’any, la Txell Roig va lligar caps en una conversa amb els seus homòlegs gironins: treballaven per a l’exitosa sèrie de l’HBO Joc de trons. La decisió de decantar-se per Girona va ser el color de les pedres dels monuments. Buscaven pedra més blanquinosa o grisosa i no la groga de Tarragona.

stats