Thomas Ostermeier triomfa a Temporada Alta amb 'Susn', la història d'una destrucció en cinc actes
L'espectacle ha omplert de gom a gom el Teatre Municipal de Girona i ha arrencat els aplaudiments del públic
GironaEl nen prodigi de l'escena teatral alemanya, Thomas Ostermeier, ha tornat a triomfar sobre els escenaris. Aquest cop, 'Susn' ha deixat bocabadats els assistents del Festival Temporada Alta amb una peça que narra la destrucció d'una dona en cinc actes. L'autor recrea la vida d'una dona que lluita contra els prejudicis socials i que marxa de les restriccions del món rural buscant conèixer món i intentant reafirmar-se com a individu. Amb cinc etapes i un salt de deu anys, Ostermeier aconsegueix mostrar el viatge d'aquesta jove plena de vitalitat de la Baviera fins que es converteix en una senyora gran, sola, enmig d'una església i amb una ampolla d'aiguardent a la mà.
El camí que narra l'autor compta amb un audiovisual complex, ple de sensibilitat i detalls, que ajuda a ambientar l'escena i il·lustrar el viatge interior de la protagonista. Amb l'ajuda d'aquest suport, Ostermeier mostra la història de la Susn, una dona que lluita contra els prejudicis de la societat i converteix la seva vida en la història d'una destrucció.
Salt històric
La trama es divideix en cinc etapes i compta amb un salt històric de deu anys. Tot i això, els espectadors poden anar seguint el fil de la protagonista −interpretada brillantment per Brigitte Hobmeier− que passa de ser una jove pèl-roja plena d'il·lusions a una senyora d'edat avançada, destruïda, que beu aiguardent al bell mig d'una església. L'espectacle es basa en la peça de Herbert Achternback, un cineasta radical i poeta, que es va publicar el 1998 perquè fos interpretada per diverses actrius. No obstant això, el director Ostermeier −reconegut arreu d'Europa−, aposta per una sola actriu que es transforma des d'una adolescent, passant per una jove estudiant, i després es converteix en esposa. Finalment, el seu declivi i final asseguda sobre una tassa de vàter.
El pes de la religió
L'obra utilitza imatges i està ambientada en la mateixa zona on va néixer l'autor. "És un lloc molt especial a Alemanya, per l'esperit que s'hi respira i per la gent que hi viu, i em sorprèn que estigui funcionant tan bé a altres països", ha explicat el director. En aquest sentit, Ostermeier també ha destacat el pes que la religió té dins de la història i l'espectacle. "L'obra va ser escrita a principis dels 80 i parla d'una època anterior en un lloc on la religió era molt important. Durant el anys 50 i 60 la religió era molt opressiva i més en aquesta part d'Alemanya, un havia de tractar amb això i molta gent lluitava contra aquest poder perquè era i és una força molt important dins la societat", ha comentat a l'ACN.
Una dona "molt sensible"
Ostermeier subratlla que es tracta de la història d'una dona "molt sensible" que necessita llibertat i xoca amb la realitat que l'envolta. La gran majoria dels espectadors subratllen que es tracta d'un espectacle "molt dur" on s'intenta aprofundir dins de l'ésser humà. La Fina, una de les assistents assegura que l'obra "l'ha tocat". "Té una intel·ligència brutal però és molt dura, molt difícil de pair", comenta. "No sé si diria que és dur, és una peça forta però ningú es mor", conclou irònicament Ostermeier. Tot i la "decadència i destrucció" que emana de la peça, el Teatre Municipal de Girona s'ha omplert de gom a gom per gaudir de l'últim treball d'aquest gran artista teatral. La representació d'aquesta nit de dissabte suposa l'estrena de 'Susn' a tot l'estat espanyol.