Crònica 05/03/2012

El Govern exigeix connectar el port i el Prat

El Govern instarà la ministra de Foment, Ana Pastor, a posar data a l'execució dels accessos al port de Barcelona i l'aeroport del Prat. Vol que els enllaços ferroviaris es facin en aquesta legislatura.

Joan Serra / Ignasi Pujol
3 min
ACCESSOS CLAUS  01. La nova terminal de contenidors del moll Prat del port de Barcelona. 02. Interior de la T1 de l'aeroport del Prat.

BARCELONADesprés d'un inici d'any negre -el PP va fer marxa enrere en la descentralització de la gestió de l'aeroport del Prat i es va consumar la fallida de Spanair-, el Govern pressionarà per desencallar obres prioritàries. Aquest marcatge al govern espanyol es verbalitzarà avui en la visita que la ministra de Foment, Ana Pastor, farà a Barcelona, la segona en tan sols un mes. La Generalitat exigirà a Pastor que prioritzi la construcció dels accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona i l'aeroport del Prat, unes obres llargament reclamades per l'administració i la societat civil que encara no s'han executat.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, posarà sobre la taula el greuge que pateix Catalunya per l'endarreriment en la construcció dels enllaços ferroviaris amb l'aeroport del Prat, uns ramals que des del 2011 ja estan disponibles a la T4 de Barajas. Curiosament, l'adjudicació dels projectes constructius de les dues obres es van publicar al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) el mateix dia (el 28 de novembre del 2002). Mentre que l'execució del traçat de doble via per enllaçar Barcelona i les dues terminals del Prat -que inclou dues estacions- està congelada, la connexió del tren amb la T4 de Barajas va entrar en servei el 22 de setembre passat. El projecte català exigia una inversió de 257 milions d'euros i el madrileny de 218 milions, amb un període d'execució similar, inferior als tres anys. La primera partida no s'ha fet efectiva, la segona ja ofereix rendiment. Portaveus de la conselleria de Territori apunten que el requeriment que el Govern farà a l'executiu espanyol és una qüestió de "voluntat política", que ha d'anar acompanyada de dotació pressupostària.

El tren i la nova terminal del port

Recoder recordarà a Pastor que executar els accessos ferroviaris a les terminals de l'aeroport del Prat és una aposta vital per a la dinamització econòmica, tal com reclamen la Generalitat i el teixit industrial. Per això, instarà la ministra a desencallar el projecte en el transcurs d'aquesta legislatura i a incloure'l en els pressupostos de l'Estat. El conseller farà constar a Pastor l'excepcionalitat catalana. La falta de connexió entre Barcelona i l'aeroport suposa una llosa per al país. Recoder considera que és tan urgent disposar de l'enllaç ferroviari que no té previst posar sobre la taula una de les assignatures pendents en la relació amb Foment, la gestió descentralitzada de l'aeroport del Prat, que el PP va avortar quan va assumir les regnes del govern.

L'altra prioritat de la Generalitat serà assegurar-se que la materialització dels anhelats accessos viaris i ferroviaris del port de Barcelona no quedaran guardats al calaix sine die . Al port s'està enllestint la nova terminal de contenidors del moll Prat, impulsada pel gegant xinès Hutchison i pedra angular de l'ampliació de la infraestructura catalana, que ha requerit una inversió de prop de 4.000 milions. Per això, l'execució de les obres per fer-hi arribar el tren resulten indispensables.

Tanmateix, les decisions preses els últims anys pel govern espanyol en matèria d'infraestructures no conviden a l'optimisme. La Generalitat ja va comprovar com, en l'etapa final del govern socialista, l'anterior titular de Foment, José Blanco, feia caure del capítol de projectes finançats amb fons estatals els accessos al port. L'executiu de José Luis Rodríguez Zapatero va escudar-se en les retallades per posposar la inversió al port, malgrat que la Generalitat argumentava per defensar la infraestructura que, en època de restriccions pressupostàries, resultava prioritari focalitzar els esforços econòmics en iniciatives que aportin rendiment. El Govern entén que els accessos al port complien amb escreix aquest requisit.

Els gestos de la ministra tampoc són esperançadors. En la seva primera visita d'obres després de ser nomenada, ja va apuntar que l'AVE de la seva terra, Galícia, no s'aturaria malgrat la contenció pressupostària. L'anunci de la ministra de demanar a la Comissió Europea que inclogui el corredor central ferroviari en la xarxa d'infraestructures prioritàries també va irritar la Generalitat. El Govern no entén que, amb recursos limitats, no es prioritzi la inversió per fer realitat el corredor mediterrani.

stats