MÚSICA
Cultura 18/12/2015

El BarnaSants és “un projecte cultural”

L’espectacle ‘Jotes de combat’ inaugurarà la 21a edició d’un festival amb un centenar de concerts

Xavier Cervantes
4 min
El BarnaSants és “un projecte cultural”

BarcelonaEl director del BarnaSants, Pere Camps, sempre fa servir les paraules amb intenció. “El BarnaSants és un projecte cultural de petit format que garanteix la pluralitat cultural”, va dir ahir Camps durant la presentació de la 21a edició del festival, que se celebrarà del 21 de gener al 14 d’abril. Va evitar conscientment la paraula festival, últimament massa connotada pel vessant industrial de l’ecosistema musical. “Nosaltres treballem la proximitat i la diversitat per garantir l’accés a la cultura”, afegeix Camps, que aquest any novament articula la programació dedicada a la cançó d’autor a partir de dos grans eixos: les produccions pròpies i les presentacions de nous treballs, “buscant un equilibri entre els clàssics i els emergents” i amb voluntat “intergeneracional”. Això inclou actuacions de Víctor Manuel, Dominique A, Luis Pastor, Daniel Viglietti, Pau Alabajos, Joan Colomo, Flamaradas, Rozalén, Ismael Serrano, Marina Rossell i Maria Arnal & Marcel Bagés.

Tot plegat seran un centenar de concerts sobretot a Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat, però també a Altafulla, Alcoi, Viladecans, Gelida, Terrassa, Sant Boi de Llobregat i Sant Sadurní d’Anoia. D’acord amb el caràcter combatiu de Camps, el lema del BarnaSants és “Les úniques esglésies que il·luminen són les que paguen el rebut de la llum”. És a dir, una actualització de la vella consigna anarquista de Kropotkin que propugnava cremar esglésies i que ara Camps adapta per denunciar “la pobresa energètica que es viu en el nostre país”.

El compromís de la jota

El BarnaSants començarà el 21 de gener al Teatre Joventut de l’Hospitalet amb una producció pròpia: Jotes de combat: compromís i poesia. És tracta d’un projecte d’Arturo Gaya (de Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries) que, amb la col·laboració de Miquela Lladó, Eva Dénia i Eliseo Parra, reivindica la jota com a origen de la cançó protesta. Diu Camps que així com Carlos Cano “va treure la copla de mans del franquisme”, ara es tracta de “posar en valor i de treure la caspa” a la jota, “un element important de la nostra cultura popular que va ser segrestada fins al punt que semblava que no era cosa nostra”. Aquest concert inaugural, que compta amb la col·laboració del Centre Artesà Tradicionàrius, també vol homenatjar el Teatre Joventut, que celebra 25 anys de feina. També compleix un quart de segle la llibreria Pròleg, especialitzada en literatura feminista. Per celebrar l’aniversari, les cantautores Meritxell Gené, Montse Castellà, Sílvia Comes i Ivette Nadal oferiran un concert al Casinet d’Hostafrancs el 12 de febrer.

Entre els noms emergents d’aquesta edició destaca el duo format per Maria Arnal i Marcel Bagés, que aquest any han publicat l’EP Remescles, acoples i melismes, una aproximació contemporània a la cançó popular, dels cants de batre als fandangos. Actuaran al CAT el 13 de març.

Veneçuela, país convidat

La principal novetat del BarnaSants 2016 és que per primer cop hi haurà un país convidat. “Dins la línia dels ponts que ens uneixen amb Llatinoamèrica, convidem la República Bolivariana de Veneçuela”, diu Camps. La invitació es tradueix en les actuacions de Cecilia Todd, Amaranta i José Delgado, i en la celebració d’un Concert x Veneçuela, el 9 d’abril a la sala Luz de Gas, en què també participaran cantautors catalans per determinar.

Ovidi Montllor serà recordat un any més. L’Auditori de Barcelona acollirà el 6 de març l’espectacle Ovidi simfònic que es va estrenar a Alcoi en la cloenda del BarnaSants 2015. I a Faré vacances!, Feliu Ventura farà un lectura d’Ovidi en clau reggae i ska amb Xerramequ Tiquis Miquis i Els Aborígens, el 26 de febrer també a L’Auditori.

El pressupost del 2016 encara no està tancat, però ahir Pere Camps va presentar els números finals del 2015: unes despeses de 409.398 euros, 206.098 dels quals corresponen a la contractació artística. L’aportació de les administracions va ser la següent: 77.000 euros de l’Ajuntament de l’Hospitalet, 65.000 de la Generalitat, 42.000 de l’Icub, 15.000 de la Diputació i 12.000 del ministeri de Cultura.

Quatre concerts especials

Produccions pròpies sobre la memòria històrica i dos homenatges

‘Sota les cunetes, justícia!’

Concert impulsat per Alfons Olmo per recordar “els republicans que encara avui són a les cunetes”. VerdCel, Rusó Sala, Meritxell Gené, Cesk Freixas i Feliu Ventura, entre d’altres, versionaran clàssics de la Nova Cançó a l’Auditori Barradas de l’Hospitalet el 7 de febrer.

Cançons atees per recordar Javier Krahe

El cantautor madrileny Javier Krahe, mort el 12 de juliol, va ser fidelíssim al BarnaSants. “Hi va actuar en dinou edicions”, recorda Pere Camps. El festival ha preparat un homenatge especial. Serà “un concert aquelarre” amb els músics que l’acompanyaven en directe i una colla d’amics. L’espectacle Cançons atees i altres textos similars tindrà lloc a la sala Luz de Gas el 26 de març.

‘80 anys de Lorca’

La cantant malaguenya Vanesa Martín portarà a l’Auditori Barradas el 21 de febrer 80 anys de Lorca, un homenatge al poeta assassinat el 1936. Martín el reivindicarà a partir de les interpretacions que s’han fet de la seva poesia al llarg de vuit dècades.

‘Il nuovo che avanza’

El BarnaSants i el Tradicionàrius homenatjaran conjuntament el cantautor italià Francesco Guccini al CAT el 13 de febrer. Al concert hi participaran Quico Pi de la Serra, Roger Mas, Sílvia Comes, Juan Carlos Biondini i Miquel Pujadó, entre d’altres.

stats