Cinema

Carlos Marques-Marcet triomfa al Festival de Cinema de Màlaga

'Els dies que vindran' guanya els premis a la millor pel·lícula, direcció i actriu

El director Carlos Marques-Marcet, l’actriu Maria Rodríguez i l’actor David Verdaguer somreien divertits fa uns dies durant la presentació d''Els dies que vindran' al Festival de Màlaga. Després de l’estrena va passar a ser la gran favorita per endur-se la Bisnaga d’Or a la millor pel·lícula, un premi que el director barceloní ja havia guanyat el 2014 per '10.000 km'. Els bons presagis d’aquells somriures es van fer realitat ahir quan Els dies que vindran, una ficció sobre una parella a punt de ser pares, va ser guardonada amb tres premis: millor actriu per a Maria Rodríguez, millor direcció i millor pel·lícula. “La Bisnaga és un impuls per seguir treballant”, deia Marques-Marcet aquest dissabtea Màlaga, sorprès perquè no s’esperava tornar a guanyar i alhora especialment “il·lusionat” pel premi a Rodríguez.

‘Els dies que vindran’, el cant a la vida de Carlos Marqués-Marcet

L’origen del film té veure amb l’anterior treball de Marques-Marcet, 'Terra ferma'. Durant els assajos a Londres previs al rodatge, Verdaguer va saber que la seva companya, Rodríguez, estava embarassada, i el director va decidir proposar-los fer “una pel·lícula sobre el procés de ser pares”. “No tenia guió ni res, només un esbós dels personatges i la voluntat d’anar desenvolupant la història, improvisant sobre la marxa”, recorda Marques-Marcet, que va convertir la parella real en una de ficció interpretada per ells mateixos. Acceptat el joc, la pel·lícula es va alimentar de la realitat emocional de Verdaguer i Rodríguez, i el resultat, com diu l’actor, és “una immersió en la intimitat d’una parella i la vida que a poc a poc va prenent forma, capturant la transformació d’un cos i els sentiments que mobilitza”.

La Bisnaga d’Or per a Els dies que vindran és la quarta consecutiva per a un film català després de Callback, de Carles Torras, el 2016; Estiu 1993, de Carla Simón, el 2017, i Les distàncies, d’Elena Trapé, el 2018.

En el palmarès de la secció oficial del Festival de Màlaga s'ha reconegut com a millor actor l'argentí Óscar Martínez, protagonista de 'Yo, mi mujer y mi mujer muerta', de Santi Amodeo. Curiosament, els guardons a actors i actrius de repartiment han sigut 'ex aequo': Quim Gutiérrez per 'Litus' i Mauro Sánchez Navarro per 'Esto no es Berlín' comparteixen la categoria masculina, i Carolina Ramírez per 'Niña errante' i Maggie Civantos per 'Antes de la quema' la femenina.

El premi al millor guió ha sigut per a Alejandra Márquez Abella per 'Las niñas bien', la pel·lícula mexicana que ella mateixa ha dirigit i que també s'ha endut el guardó al millor film iberoamericà i la Bisnaga de Plata al millor muntatge. El premi a la millor fotografia ha sigut per a Alfredo Altamirano, per 'Esto no es Berlín', del mexicà Hari Sama, que també s'ha endut el premi especial del jurat. El palmarès es completa amb la Bisnaga de Plata a la millor música per a Arturo Cardelús, per 'Buñuel en el laberinto de las tortugas'.

Aina Clotet, millor actriu a la secció Zonazine

També al Festival de Màlaga, però a la secció 'indie' Zonazine, dues alumnes de la Universitat Pompeu Fabra, Marta Lallana i Ivet Castelo, han sigut les triomfadores del palmarès amb 'Ojos negros', una producció de Nanouk Films que ha rebut el premi a la millor pel·lícula. A més, Aina Clotet s'ha endut el premi a la millor actriu pel seu paper a 'La filla d’algú', un llargmetratge col·lectiu produït per l’Escac i realitzat per alumnes de quart curs de l’escola de cinema.

'Ojos Negros': de la Pompeu Fabra al Festival de Màlaga

Més continguts de