ChatGPT

Creen un ChatGPT per a mestres que segueix les pautes del currículum d'Educació català

L'eina permet que el docent tingui de manera automàtica un esborrany per crear situacions d'aprenentatge

3 min
Per una escola digital El grau de competència digital del professorat  Falta d’ordinadors

BarcelonaEn els dos últims anys Catalunya ha renovat els currículums educatius d'educació infantil, secundària i batxillerat. Les noves normes del joc que es van implantant a poc a poc a les aules fan una clara aposta per potenciar l'aprenentatge per competències; és a dir, el tipus de coneixement que també s'avalua a les proves PISA i que consisteix, més que en el coneixement teòric que tenen els alumnes, en com el comprenen i el saben aplicar.

Per treballar aquestes competències, els docents han de saber crear i posar en pràctica situacions d'aprenentatge, és a dir fer que els alumnes aprenguin mitjançant experiències i plantejant-los reptes o problemes reals a resoldre amb el que han après. El departament d'Educació va crear una sèrie de documents amb pautes per guiar els docents a l'hora de treballar d'aquesta manera a les aules catalanes que van des de la descripció de què consideren un repte educatiu fins a totes i cada una de les competències específiques i transversals que haurien d'assolir els estudiants a cada curs i a cada àmbit educatiu.

Ara bé, a l'hora de la veritat haver de consultar tota aquesta informació agrupada en més d'una trentena de documents PDF per plantejar noves activitats a fer amb els alumnes pot ser força enrevessat pels professors i, sobretot pels que hi estan menys familiaritzats, haver d'idear l'activitat totalment des de zero pot ser complicat. Per mirar de revertir aquesta situació, fent servir la intel·ligència artificial (IA), el professor titular de tecnologia educativa de l'URL, Miquel Àngel Prats ha creat un "minibot" de ChatGPT que, agafant totes les indicacions que el departament d'Educació ofereix als docents, crea situacions d'aprenentatge per fer a l'aula.

La manera de funcionar és, segons detalla el creador de l'eina a l'ARA, força senzilla: "Escrius al xat que vols crear una situació d'aprenentatge, per exemple, per aprendre a fer servir fraccions amb alumnes de quart de primària; i en qüestió de segons, et contesta amb les competències a avaluar, els factors i objectius a tenir en compte, possibles activitats i diferents maneres d'avaluar-ho". Ara bé, l'investigador adverteix que, tot i la utilitat de l'eina, els resultats sempre s'han de tractar com a esborranys a partir els quals treballar i tenir idees. "Et permet automatitzar una tasca que pot ser molt tediosa, Al final, de començar amb un full en blanc a poder treballar a partir d'un esborrany la cosa millora", admet Prats que insisteix que després el material obtingut s'ha d'adaptar a les característiques del grup classe i al projecte educatiu de l'escola o l'institut.

Sense la contaminació d'internet

Un dels problemes de ChatGPT que moltes vegades comenten els usuaris és que el bot es nodreix d'un munt d'informació d'internet que ningú ha contrastat i que, en alguns casos, pot ser errònia o pot estar desfasada en funció de quina versió de l'eina es faci servir. Per evitar aquest biaix, l'investigador de l'URL ha fet servir l'última versió de ChatGPT que et permet crear un bot que només doni respostes en funció de la informació que el creador li introdueix, en aquest cas, la trentena de documents del departament d'Educació. D'aquesta manera les respostes no estan condicionades ni contaminades per continguts d'internet que no tenen per què anar en la mateixa línia que el que marca la conselleria catalana.

Prats ha estat al voltant de tres mesos per crear l'eina que ja han provat més de 200 docents, però que, de moment, només es pot fer servir amb l'última versió de ChatGPT, que és de pagament. "Ha estat un repte molt interessant. Més que difícil és una tasca minuciosa perquè no és una programació numèrica, sinó escrita. Jo mateix introduint les instruccions que ha de seguir el bot he après molt més del que sabia fins ara sobre les situacions d'aprenentatge", reconeix Prats.

stats