Charlotte Posenenske, una artista pionera i radical al Macba

El museu dedica una retrospectiva a l'artista que va desafiar el mercat amb peces modulars

L'artista alemanya Charlotte Posenenske (1930-1985) no va deixar cap convenció del món de l'art per desafiar: va compartir l'autoria de les seves obres, unes escultures realitzades amb un material tan poc artístic com els conductes de ventilació. A més, va fer variacions en les peces (no li importava que la copiessin), va fer edicions il·limitades de les seves obres i les va vendre a preu de cost. "Va ser una artista radical i pionera en el seu moment i també ho és ara", afirma Hiuwai Chu, conservadora del Macba i comissària a Barcelona de la retrospectiva de l'artista organitzada per la Dia Art Foundation de Nova York, Charlotte Posenenske. Work in progress. "Hem volgut anar més enllà de l'etiqueta d'artista minimalista que s'ha aplicat a la seva obra i aprofundir-hi", explica la comissària. Per això han potenciat la part inicial del recorregut amb dibuixos i pintures, on es pot observar que abans de fer escultures va aplicar la repetició mecànica dels gestos en una pintura influenciada per l'expressionisme abstracte i que aparentment hauria de ser més irracional.

Charlotte Posenenske també va ser una artista singular perquè només es va dedicar a l'art durant 12 anys, entre el 1956 i el 1968, i després es va reinventar com a sociòloga. "Va deixar el món de l'art perquè es va decebre i va deixar de creure en la força de l'art per provocar canvis socials", explica Chu. "Crec que deixar el món de l'art va ser una transició, aplicar-se a ella mateixa la variabilitat de les seves obres –explica–. Sempre va ser força fidel al seu vessant social, i la sociologia va ser una altra manera de demostrar els seus interessos". 

Una part de les obres exposades provenen de l'adquisició de 155 elements de les escultures en sèrie que la Dia Foundation va fer el 2018 i es poden veure a la segona planta del Macba. Per segona vegada després de l'exposició de la nord-americana Rita McBride el 2012, s'han obert les claraboies de la sala i s'han eliminat parts dels murs per treure a la llum l'espai tal com el va concebre Richard Meier.  Charlotte Posenenske. Work in progress estarà oberta fins al 8 de març.

Més continguts de