'Fourteen': La naturalitat de les actrius dona vida a aquesta crònica subtil d’una amistat

Crítica del film de Dan Sallitt, la primera estrena d'aquest director secret del panorama 'indie'

Direcció: Dan Sallitt. Guió: Dan Sallitt. 94 minuts. Estats Units (2019). Amb Tallie Medel, Norma Kuhling i Lorelei Romani.

Que aquesta sigui una pel·lícula petita no fa menys digna de celebració la seva estrena, ja que és la primera obra de Dan Sallitt que arriba a les cartelleres comercials. Amb només cinc llargmetratges en 33 anys, aquest antic crític de cinema era pràcticament un director secret dins del panorama de l’ indie nord-americà fins que la seva anterior pel·lícula, l’esplèndid i singular drama juvenil The unspeakable act, va cridar l’atenció en diversos festivals internacionals. A Sallitt li interessa explorar vincles problemàtics i a Fourteen mostra les asprors i dificultats per les que passa, al llarg del temps, l’amistat entre dues noies. Mentre que la Mara, que assumeix el punt de vista de la narració, és tranquil·la i reflexiva, la Jo arrossega alguna cosa semblant a una depressió crònica.

Ben recolzada en la naturalitat de les actrius Tallie Medel i Norma Kuhling, la pel·lícula avança mitjançant constants el·lipsis que Sallitt mai es molesta en anticipar, fent palesa la condició fugissera dels records. També hi ha moments en què l’enquadrament se’ns mostra abans que el creuïn els personatges, suggerint-nos que són els espais els que romanen mentre nosaltres passem: potser per això la Mara se'n fa creus, en una visita que li fa a la Jo, de com d’aliena se sent retornant a la ciutat on les dues van créixer.