La gran obra amb què Jackson Pollock va voler superar Picasso i el 'Guernica'

El Museu Picasso de Màlaga exposa per primera vegada a l'Estat el monumental 'Mural' de l'artista nord-americà

Jackson Pollock creia realment que s'havia de "vèncer" Picasso, ha explicat aquest dimecres David Anfam, el comissari de l'exposició de l'artista que  el Museu Picasso de Màlaga presenta a partir de demà, amb el títol de 'Mural. Jackson Pollock. L'energia feta visible'. També ho creia la dona del pintor nord-americà, Lee Krasner, que el 1969 va declarar en una entrevista que "no hi ha dubte de que Pollock admirava Picasso i, alhora, competia amb ell" i també va recordar com el seu home s'irritava quan veia en obres de Picasso troballes que li hauria agradat fer a ell. 'Mural' és una pintura gegantina –fa 242,9 x 603,9 cm–  i es pot veure per primera vegada a l'Estat. Només és sis anys posterior a 'Guernica'. És impotent, però no supera, almenys en el terreny de les dimensions, la gran obra del malagueny, que fa 349,3 x 776,6 cm.

Mentre a 'Guernica' Picasso va fer de cronista i va denunciar els bombardeigs damunt aquesta població el maig de 1937, a 'Mural' Pollock va evocar la seva infantesa a l'oest americà. "És una estampida... […] Hi ha cadascun dels animals de l'Oest americà: vaques i cavalls i antílops i búfals, tots a la càrrega a través de maleïda superfície". Segons els comissari, Pollock hi va concentrar l'impacte que li havien produït 'Guernica' i els esbossos, que va poder veure a Nova York, i les obres de muralistes mexicans com Diego Rivera i José Clemente Orozco. Amb tot, Picasso no és l'únic artista espanyol que va captivar Pollock, ja que també va estar molt interessat en el Greco i en l'obra de Joan Miró.

'Mural' resumeix les influències que Pollock havia rebut, com les dels muralistes mexicans i el 'Guernica'. Segons el director artístic del Museu Picasso de Màlaga, José Lebrero, "Guernica' és una clau que obre una finestra a Jackson Pollock". A més, 'Mural' va ser fruit d'un encàrrec que li va fer Peggy Guggenheim, que el tenia exposat al rebedor de casa seva i més endavant el va donar al Museu d'art de la Universitat d'Iowa. Un altre dels focus d'interès d'aquesta peça és que va ser precursora de la tècnica del 'driping', que va acabar sent molt característica de l'obra de Pollock.

A més de 'Mural', la mostra inclou una quarantena de treballs d'artistes com Adolph Gottlieb, Lee Krasner, Roberto Matta,  Robert Motherwell, David Reed, Antonio Saura, Charles Seliger, David Smith, Frederick Sommer, Juan Uslé i Andy Warhol per mostrar l'impacte que l'obra va tenir en les seves trajectòries.