Música
Cultura 03/07/2019

Una rumba, el primer tema en català de Rosalía

La cantant publica ‘F*cking Money Man’, una cançó dividida en dos actes amb un vídeo a la xarxa

Jordi Garrigós
3 min

BarcelonaSi veus aquest contingut des d'una aplicació mòbil, clica aquí

L’any Rosalía sembla que no tingui fi. Si fa poc més de dotze mesos la cantant de Sant Esteve Sesrovires publicava el senzill que va fer-la popular a escala global, Malamente, aquest dimecres ha tancat el cercle presentant la seva primera cançó en català, F*cking Money Man, un tema en dos actes: Milionària i Dio$ no$ libre del dinero (aquest segon en llengua castellana).

Una de les novetats d’aquesta estrena és la manera com Sony, la seva discogràfica, l’ha anunciat, amb una pàgina de publicitat al diari El País amb el nom de la cançó i l’hora de l’estrena, les sis de la tarda. Finalment, l’artista ha publicat a les xarxes socials un enllaç amb el clip, que està dirigit per la barcelonina Bàrbara Farré, cineasta que va guanyar l’últim premi Gaudí al millor curtmetratge per La última virgen.

Després de dos discos, Rosalía, que ja va adreçar-se al públic en la seva llengua materna durant el concert de l’últim Primavera Sound, ha explicat que Milionària és el primer tema que ha “compost en català” i la primera cançó “inspirada en la rumba catalana”. No és una rumba clàssica a l’estil de Peret o Gato Pérez, sinó una adaptació als nous temps: sense ventilador però amb un ritme i un estil de cant inconfusibles. La lletra és una exaltació dels diners amb els codis actuals de la música urban, jugant entre la ironia i la realitat.

Per a la cantant catalana, “un dia vols ser milionària i l’endemà cremar-ho tot”, una dualitat que apareix molt clara a F*cking Money Man, ja que mentre a la primera part diu que només vol “veure bitllets de cent”, a la següent demana que “Déu ens deslliuri dels diners”. Tant la part en català com la que està en castellà estan produïdes pel Guincho, el seu col·laborador habitual, tot i que la segona s’allunya de la rumba per apropar-se al flamenc d’arrel pop del seu disc últim disc, El mal querer (Sony, 2018).

En aquest llançament, Rosalía s’abona a la iconografia pop, no només per la lletra de la cançó, en la qual demana que li tanquin el Macba i el Louvre, com van fer The Carters (Beyoncé i Jay Z) en l’avançament del seu últim disc. També parla de rellotges de quasi un milió de dòlars i, en el videoclip imita un concurs arquetípic de la televisió dels anys vuitanta. Una altra de les sorpreses amb què es troben els espectadors dels poc més de quatre minuts que dura F*cking Money Man és la participació, com a directors artístics, de Los Ganglios, banda de culte de l’escena independent barcelonina, coneguts per la seva mescla de sàtira i música bakalao.

‘Urban’ en català

Tot i que la nova cançó de Rosalía és una rumba catalana, no pot discutir-se que s’emmarca, per estètica i per ritme, en l’estil urban, el gènere que engloba les noves músiques urbanes (rap, trap, reggaeton) de moda a tot el món. La cantant de Sant Esteve Sesrovires és l’artista catalana més destacada d’aquesta escena, i ara s’uneix al petit però selecte grup d’artistes locals que s’han atrevit a fer cançons en català, un fet poc habitual.

Un dels pioners a utilitzar la nostra llengua va ser el grup P.A.W.N. Gang, considerats els primers a fer música trap en català a tot l’Estat. Després vindria una de les grans explosions del gènere, amb l’aparició de la maresmenca Bad Gyal, que va fer dues cançons en català i que mai l’ha abandonat del tot. Finalment, el raper Lildami, un nom molt popular últimament amb cançons com Pau Gasol o La dels Manel, amb sampler d’Al mar, utilitza el català com a llengua vehicular.

stats