Sonia Pulido, Premio Nacional d'il·lustració

La barcelonina ha publicat còmics i llibres i col·labora a 'The New York Times' i 'The New Yorker'

La il·lustradora Sonia Pulido (Barcelona, 1973) ha guanyat aquest dimarts el Premio Nacional d'il·lustració, segons ha anunciat el ministre de Cultura i Esports José Manuel Rodríguez Uribes. El jurat del premi ha destacat la seva "extensa trajectòria a nivell nacional i internacional" i una "versatilitat" que abasta "gairebé totes les àrees de la il·lustració: novel·la gràfica, il·lustració editorial i publicitat", així com un estil personal "entre la potència i la fragilitat, amb una estètica que no només beu de referents del passat sinó que és totalment contemporània". El premi està dotat amb 20.000 euros.

Llicenciada en belles arts per la Universitat de Barcelona, Pulido va guanyar el premi Injuve d'il·lustració el 2002 i va començar a publicar il·lustracions a mitjans com Rockdelux, Cinemanía, El País Semanal, Harper's Bazaar Spain i Marie Claire. El seu estil, delicat i de traç vaporós, de seguida va cridar l'atenció per una estètica preciosista sovint acompanyada d'un discurs de reivindicació feminista. Pulido ha col·laborat també amb publicacions internacionals com The New York Times, The New Yorker i The Wall Street Journal.

Entre els llibres que ha il·lustrat Pulido hi ha Puede que esta vez (Sins Entido, 2006), Un samurai ve el amanecer desde Acapulco (La Caja de Cerillos, 2013),  Caza de conejos (Libros del Zorro Rojo, 2012) Mujeres bacanal (Catalonia, 2017) i Mujeres bacanal latinas (Catalonia, 2019).

La seva aproximació més directa al llenguatge del còmic va arribar el 2010 amb la novel·la gràfica Duelo de caracoles (Sins Entido), amb guions de Pere Joan, però també ha publicat historietes curtes en antologies com Enjambre (Norma Editorial, 2014) o Viñetas de vida (Astiberri, 2014), un projecte per al qual va realitzar un reportatge gràfic sobre els més de 50.000 desapareguts de Colòmbia, La madeja.

Pulido també ha il·lustrat obres literàries com els contes d' El mejor de los pecados de Mario Benedetti (Lumen) i el relat d'Enrique Vila-Matas Porque ella no lo pidió (Lumen) o la recent antologia Tots els contes de Montserrat Roig (Rosa dels Vents). La il·lustradora també va realitzar el cartell de les Festes de la Mercè del 2018, en el qual va dibuixar la patrona de la ciutat com una superheroïna amb una capa multicolor que protegeix la festa, inspirant-se en les primeres representacions de la Mare de Déu com a protectora dels feligresos.