Cultura 06/07/2021

Espectacles per reconnectar amb els ancestres africans al Grec

Qudus Onikeku presenta 'Re:incarnation' i Amie Mbye protagonitza amb Rokhaya Thioune '2 de noviembre, el quitador de miedos'

2 min
Un moment de 'Re:incarnation', que es representa al Mercat de les Flors

BarcelonaEl 2013 l'artista nigerià Qudus Onikeku vivia un dels millors moments de la seva carrera. Just feia un any que havia fundat una companyia a París, havia guanyat cada vegada més espai a l'escena europea i fins i tot se'l definia com el nou talent coreogràfic de França. I va ser aleshores quan el ballarí i coreògraf va decidir frenar. "Sentia que les coses anaven molt de pressa. Necessitava temps per saber què m'interessava. Tenia la sensació que l'artista era una simple peça del tauler i que no podia controlar res", explica Onikeku. L'artista va tornar a Nigèria, on es va reconciliar amb la seva manera d'entendre l'art. "A Europa l'art s'aïlla per si sol. Es genera més conversa sobre el fet artístic que no pas art real. A Nigèria l'artista és igual d'important que el futbolista, el polític o el forner", diu el coreògraf.

A partir de totes aquelles reflexions, Onikeku ha creat Re:incarnation, un espectacle sobre la relació amb els esperits i els avantpassats que es pot veure aquest dimarts i dimecres al Mercat de les Flors. "El que fa diferent la meva feina de la d'un artista europeu és la concepció del temps. A través de l'art, intento reconnectar amb els meus ancestres. És un muntatge sobre cos i memòria", subratlla Onikeku. Aprofitant l'estada a Barcelona, el coreògraf també participarà en el projecte Afropolis, que reunirà artistes locals i internacionals d'unes quantes disciplines del 10 al 18 de juliol al centre de creació El Graner. "Ens vam adonar que la cosa més important per a l'art era el fet de trobar-nos i compartir. L'any passat la pandèmia ens va obligar a fer el projecte de manera virtual. Ara farem la primera reunió presencial a Barcelona", explica.

La connexió amb els avantpassats, a escena

"Ara comença la part del festival sobre l'Àfrica més contemporània, amb artistes que ens parlen de la seva societat a través dels espectacles", diu el director del Grec, Francesc Casadesús. Perquè aquesta setmana, a banda d'Onikeku el festival també ha programat 2 de noviembre, el quitador de miedos, una peça de la coreògrafa Aïda Colmenero amb les ballarines senegaleses Rokhaya Thioune i Amie Mbye de protagonistes. "El 2 de novembre és un dia especial al Senegal perquè recordem els nostres ancestres. Hem portat aquesta connexió amb els nostres avantpassats a escena", explica Mbye. El muntatge explora les diferents tradicions senegaleses a través de la dansa i es representarà aquest dimecres i dijous al Sant Andreu Teatre.

Un moment de '2 de noviembre, el quitador de miedos'

Les propostes africanes del Grec també inclouen Legacy, de la coreògrafa Nadia Beugré. Es tracta d'una peça sobre la marxa que van protagonitzar el 1949 un grup de dones a la Costa d'Ivori contra l'empresonament de militants anticolonials i que van ser apallissades i empresonades. Legacy parla de l'herència que van deixar aquells fets a les dones del país i es podrà veure els dies 29 i 30 de juliol al CCCB.

stats