Art

Descobreixen un retrat inèdit de Picasso amagat sota una de les seves pintures

L'Institut d'Art Courtauld de Londres l'ha trobat analitzant 'Retrat de Mateu Fernández de Soto'

BarcelonaUn retrat inèdit de Pablo Picasso (1881-1973) d'una dona ha estat amagat durant més d'un segle sota una de les primeres pintures del període blau de l'artista. L'han descobert conservadors de l'Institut d'Art Courtauld de Londres gràcies als raigs X i els infrarojos. Les imatges de l'anàlisi del Retrat de Mateu Fernández de Soto (1901), un dels quadres emblemàtics del Picasso blau, han revelat una figura femenina en què s'entreveu la forma del cap, els cabells recollits en un monyo, les espatlles corbades i els dits, tal com informa l'agència Efe.

D'acord amb la galeria londinenca, una investigació més profunda podria revelar més detalls sobre la dona del retrat, encara que no és segur que se'n pugui establir la identitat. El subdirector de l'Institut d'Art Courtauld, Barnaby Wright, ha assegurat que feia temps que sospitava que sota el retrat de Fernández de Soto s'amagava una altra pintura perquè la superfície de l'obra presentava "marques i textures reveladores". "Ara sabem que es tracta de la figura d'una dona. Fins i tot es pot començar a distingir-ne la forma només mirant la pintura a simple vista. La manera de treballar de Picasso per transformar una imatge en una altra es convertiria en una característica definitòria del seu art, que va ajudar a convertir-lo en una de les figures més importants de la història de l'art", ha explicat Wright.

Cargando
No hay anuncios

Reutilitzar els quadres era habitual, perquè en aquella època Picasso no tenia gaires diners i pintava una obra sobre una altra sense blanquejar-ne l'anterior, però ara la tecnologia d'imatges, com la utilitzada a Courtauld, ajuda a "veure la mà de l'artista" i "comprendre el seu procés creatiu", apunta la conservadora Aviva Burnstock. També aporta "llum" sobre la carrera de Picasso i les seves etapes artístiques, afegeix, perquè després del retrat de Fernández de Soto va començar a canviar el seu estil cap a un enfocament contemplatiu i de tons més blavosos, inspirat en part pel suïcidi del seu amic Carles Casagemas i la seva estada a París.

La pintura descoberta és semblant en estil a unes altres obres de Picasso, com La bevedora d'absenta (1901) i Dona amb els braços plegats (1901-02), i formarà part de l'exposició De Goya a l'impressionisme: obres mestres de la Col·lecció Oskar Reinhart que s'inaugura el 14 de febrer a Londres.