Art

Festival Loop: 10 exposicions i activitats recomanades

La idea de miratge és el fil conductor de la nova edició del festival de videoart de Barcelona

Una captura del vídeo 'Torita encuetada'
12/11/2025
6 min

BarcelonaTorna el festival Loop. Amb el títol de Miratges, la 23a edició del festival presenta fins al 22 de novembre els treballs de 155 artistes nacionals i internacionals en 74 galeries. "El cinema i el vídeo d'artista tenen la capacitat de crear visions i imatges que ens transformen i s'ha de considerar el perill que hi ha sobre les il·lusions", adverteix sobre el títol la directora artística del festival, Filipa Ramos. Així mateix, Ramos explica que el seu objectiu és que el públic es pregunti què és un miratge en un moment social, econòmic i polític "difícil" com l'actual. D'altra banda, la fira Loop se celebrarà a l'hotel Almanac Barcelona del dia 18 al 20 de novembre.

Aquestes són 10 exposicions i activitats recomanades del festival Loop 2025

'Wind' i 'Songdelay'

De Joan Jonas. A la sala neoclàssica del Museu Picasso. De l'11 al 23 de novembre

La novaiorquesa Joan Jonas, una de les grans artistes actuals, i Pablo Picasso comparteixen el caràcter transgressor. Més concretament, aquella cita atribuïda al malagueny de "l'art és una mentida que ens va fer veure la veritat". La mostra de Jonas a la sala neoclàssica del Museu Picasso inclou dues pel·lícules datades entre el 1968 i el 1973; és a dir, els últims anys de Picasso. Com havia fet el malagueny, a Wind (1968) i Songdelay (1973), Jonas va desafiar la percepció dels espectadors, en el seu cas jugant amb la dessincronització.

'fe sense obres morta és'

D'Albert Serra. Al Museu Tàpies. 20 de novembre

Una nova oportunitat per veure la pel·lícula sobre Tàpies que Albert Serra va fer amb motiu del centenari de l'artista, i de quedar-se a escoltar què li diu Serra sobre el film al crític cultural Joan Bordeus. El film, qualificat de magnètic i violent, dura 53 minuts, dividits en vuit parts amb títols com Amic, Oracle i Primera caiguda. Hi ha escenes gairebé senses acció, a vegades sobre la projecció d’una obra de Tàpies. Un dels elements distintius de fe sense obres morta és és la banda sonora, feta amb capes de sintetitzador, del músic habitual de Serra, Marc Verdaguer.

'Torita-encuetada'

D'Elyla. A la Fundació Enric Miralles. De l'11 al 22 de novembre

Elyla és una artista multidisciplinària queer establerta a Masaya, Nicaragua. En aquest vídeo reimagina les pràctiques populars tradicionals per qüestionar-ne els significats i els sistemes de poder que sostenen. Elyla situa el cos queer com "un espai de resistència i regeneració". Pel que fa a Torita-encuetada, és "una cerimònia anticolonial que evoca l’alliberament de l’opressió mitjançant un ritual encès pel foc, inspirat en la tradició cultural nicaragüenca del toro encuetado, una estructura en forma de toro plena de focs artificials". El que fa l'artista és subvertir el símbol típicament masculí per introduir-hi "una reinterpretació queer i lúdica". El vídeo és una col·laboració amb el cineasta nicaragüenc Milton Guillén, amb la producció de TBA21 Thyssen-Bornemisza Art Contemporary Collection.

'To the wind'

De Mar Reykjavik a la Casa Elizalde. 19, 20 i 21 de novembre

Es tracta d'un "assaig sobre la traducció i la censura", com afirma la mateixa Mar Reykjavik (Sagunt, 1995). El film s’articula a partir de la conversa entre dues persones, i recull els consensos compartits de les dues intèrprets a l'hora d'intentar traduir la cançó Al vent de Raimon. Així, la traducció es converteix en "un espai de resistència que permet relatar-nos, alhora que ens ajuda a generar presents possibles". La inauguració, que inclourà una part performativa, serà el dia 21 a la tarda.

'Ipsa sonant arbusta'

D'Ana Vaz i Guilherme Vaz, comissariada per einaidea. Al Museu de la Música. De l'11 de novembre al 15 de febrer

El títol vol dir Els mateixos arbustos ressonen. La mostra, comissariada per Rosa Lleó i Manuel Cirauqui, inclou dues pel·lícules de l'artista brasilera Ana Vaz (1986) juntament amb una selecció d’enregistraments del seu pare, Guilherme Vaz, reunits en un espai d’escolta. L'objectiu dels comissaris és fer un "exercici obert que posa en diàleg les obres de dues figures creadores i els mons sensibles i ressonants pels quals transiten". Nascuda al centre-oest del Brasil, Vaz, que té una sòlida trajectòria internacional, fa servir el cinema com a eina per "ampliar les connexions amb formes de vida no humanes o espectrals".

'Night fishing with ancestors'

Del Karrabing Film Collective, al Centre Excursionista de Catalunya. De l'11 al 22 de novembre

El Karrabing Film Collective és un grup de cineastes aborígens del nord d’Austràlia que treballen sobre la necessitat d’arxivar i compartir la memòria i la identitat del seu poble. Night fishing with ancestors no té una estructura lineal sinó que barreja passat i present, des de l’arribada del capità Cook el 1770 i les conseqüències que això va tenir. “Ens semblava interessant repensar que és l’indígena i qüestionar l’exotisme”, diu Ramos.

'Strawberry fields'

De Julia Montilla. A La Fabra Centre d'Art Contemporani. Fins al 25 de gener.

Es tracta del projecte guanyador del Premi de Videocreació que impulsen els Centres Territorials d'Arts Visuals de Catalunya, el Santa Mònica, el departament de Cultura de la Generalitat i Loop Barcelona. Julia Montilla (Barcelona, 1970) s'endinsa en "la figura de les dones temporeres i els problemes derivats de l’agricultura intensiva", i estableix una continuïtat entre "el nostre passat colonial i l’actual règim extractivista". El títol de la pel·lícula fa referència a la cançó homònima dels Beatles, que la van escriure a Almeria, i és una barreja al·lucinatòria d'assaig visual, documental i pel·lícula experimental sobre "els paisatges físics i humans del cultiu del maduixot a Huelva". "El projecte fílmic busca obrir un espai crític sobre les formes de colonialisme patriarcal i ecocidi actuals, per la qual cosa s’alinea amb els principis de la interseccionalitat representacional, una eina de resistència i interrupció de les narratives dominants sobre els subjectes subalterns", afirma l'artista.

'I compete with time'

De Saodat Ismailova. A la galeria àngels barcelona. Del 15 de novembre al 17 de gener

La crin del cavall és el fil conductor de l'exposició de l'artista Saodat Ismailova, nascuda a l'Uzbekistan, on es pot veure com s'endinsa en les tradicions i la memòria del seu país, i el paper de les dones, en un context que ha patit moltes transformacions i elles s'hi han hagut d'adaptar. L’artista presenta diverses etapes de la crin de cavall: com a material en brut que conforma la superfície de projecció a Time’s tail (2025), en diàleg amb uns vels teixits amb crin, i com a objecte polític d’emancipació femenina a la pel·lícula Her right. La mateixa galeria presenta una exposició a la seva segona seu al carrer dels Àngels.

'AHH!'

D'Anna Cornudella. Al museu Can Framis de la Fundació Vila Casas. De l'11 al 22 de novembre

L'exposició inclou un reguitzell de treballs d'Anna Cornudella (Barcelona, 1991) que es caracteritzen pel fort caràcter pictòric que té la imatge en moviment. "La plasticitat de la pintura i dels cossos humans i més-que-humans són protagonistes d’un imaginari que s’obre a l’estranyesa", diu. Aquestes representacions es converteixen en escenaris on la poètica visual i la poètica de la paraula s’entrellacen mitjançant el format de videoclip, on l’artista entra en diàleg amb diferents músics de l’escena musical catalana contemporània, més concretament el grup b1n0. AHH! és fruit de l’observació d'una sola flor de l’espècie Hibiscus mutabilis al llarg d’una setmana, durant el procés natural del deteriorament, gravada amb un microscopi digital USB. D'altra banda, el ritme s'alenteix a b1 (2019), filmada a l’històric Cine Avenida de Sidi Ifni (Marroc), i bum bum (2021) és una ruptura amb la realitat convencional on el dol té un paper clau. El 22 de novembre hi haurà una trobada i una visita guiada amb Anna Cornudella i la curadora de Loop, Eva Paià. Cal reservar l'entrada per correu electrònic a info@loop-barcelona.com amb l’assumpte “Can Framis”.

'The garden of electric delights'

De Billy Roisz. A la Casa Seat. 14 de novembre (19.30 h)

Aquest divendres, la cineasta i música experimental austríaca Billy Roisz presenta Kaleidosonic, "una experiència immersiva que fusiona imatge, so i cos en un mateix espai sensorial expandit", com diu la mateixa artista. La sessió inclourà la projecció de la pel·lícula The garden of electric delights, una "reinterpretació abstracta i lluminosa del tríptic del Bosch" i una performance audiovisual en viu titulada Lunar dust , en la qual Roisz construeix "paisatges visuals i sonors en temps real amb tocadiscos, baix elèctric i dispositius electrònics creats per ella mateixa". Així mateix, l’esdeveniment inclourà una conversa entre l’artista i la comissària independent i investigadora Júlia Polo.

stats