Art

El ministeri de Cultura nega que el Velázquez de Tefaf estigui a la venda, i el galerista diu que sí

El venedor, Stuart Lochhead Sculpture, també presentarà un crucifix atribuït a Miquel Àngel

La versió de la pintura de Velázquez 'La venerable madre Jerónima de la Fuente' que sortirà a la venda a la pròxima edició de la fira TEFAF
06/03/2025
4 min

BarcelonaLa fira Tefaf de Maastricht (Països Baixos) és considerada com una de les fires d'art més importants del món. La pròxima edició, que se celebrarà del 15 al 20 de març, serà sonada, perquè la galeria Stuart Lochhead Sculpture exposarà el quadre de Velázquez La venerable mare Jerónima de la Fuente. Però la presència del quadre a la fira està causant polèmica: fonts del ministeri de Cultura asseguren que el quadre "no està a la venda", tal com ha avançat el diari Abc i ha confirmat l'ARA. En canvi, des de la galeria asseguren que sí. Les mateixes fonts del ministeri adverteixen que, segons la llei del patrimoni espanyola, els propietaris han rebut de la direcció general de Patrimoni Cultural i Belles Arts una autorització d'exportació temporal per "exposar" la pintura, previ informe favorable de la Junta de Qualificació, Valoració i Exportació. Però si es volgués vendre, segons les mateixes fonts, caldria demanar "una altra autorització en cas que el comprador el volgués treure del país, cosa que s'avaluaria en el seu moment". "Ara com ara, només està fora en exposició i ha de tornar", asseguren.

A més de La venerable mare Jerónima de la Fuente, Stuart Lochhead Sculpture exposarà un Crist de bronze atribuït a Miquel Àngel que potser va inspirar el crucifix que la monja del retrat de Velázquez porta a la mà. Consultats per l'ARA, des de l'agència de relacions públiques amb la qual treballa la galeria asseguren que "totes dues obres estan a la venda". Serà la primera vegada que es podran veure en públic. La notícia de la presència a Tefaf del retrat de Velázquez i el crucifix la va donar dimecres The Guardian en exclusiva, i l'antiquari ho va confirmar en un comunicat al qual va tenir accés l'ARA.

El preu del Crist, que va ser descobert en una col·lecció privada de Sant Sebastià fa uns anys, és d'1,8 milions d'euros, mentre que l'estimació del quadre de Velázquez no s'ha fet pública. La pintura prové d'un convent de Toledo i va arribar a una família madrilenya als anys 40 del segle XX. La connexió entre les dues obres es basa en el fet que el 1597 va arribar a Sevilla un crucifix de Miquel Àngel on Crist apareix crucificat amb quatre claus. Aquesta figura es va convertir en el model estàndard de la crucifixió al barroc espanyol i les colònies, i Velázquez devia estar familiaritzat amb aquest model al taller del seu mestre Francisco Pacheco. "Incloent el crucifix en aquesta obra mestra, Velázquez va situar la pintura en l'entorn religiós, cultural i artístic de la Sevilla del segle XVII", diu la informació de l'antiquari.

El crucifix atribuït a Miquel Àngel que sortirà a la venda en la pròxima edició de Tefaf.

Una mirada forta i escrutadora

La imatge de Velázquez de sor Jerónima de la Fuente Yáñez és inesborrable, per la determinació amb què mira cap a l'espectador. La venerable mare Jerónima de la Fuente que surt a la venda a Tefaf va ser redescoberta el 2023. Es tracta d'un dels primers retrats de cos sencer de Velázquez, realitzat durant la seva etapa sevillana, i una de les tres versions que en va fer: una es troba al Museu del Prado de Madrid i l'altra, que és de mig cos, a la col·lecció Apelles de Santiago de Xile. Tal com es pot llegir a la web del Prado, el de mig cos seria anterior als altres dos, perquè la factura és més seca i dura, mentre que la pinzellada dels dos retrats de cos sencer és més "lleugera". L'única diferència entre el retrat que surt a la venda i el del Prado és la posició del crucifix.

Sor Jerónima de la Fuente Yáñez, que provenia d'una destacada família de Toledo, va ser una monja franciscana del Convent de Santa Isabel. El juny del 1620, quan tenia 66 anys, es va traslladar a Sevilla per embarcar-se amb destinació a les Filipines per fundar el Convent de Santa Clara de la Concepció a Manila, del qual va ser primera abadessa i on va morir el 1630. Velázquez la va retratar a Sevilla abans d'embarcar-se: dreta i sostenint, en una mà, un llibre d'oracions o la regla de l'orde franciscà i, en l'altra, un crucifix. La llum és tenebrista "d'arrel caravaggiesca" i posa en relleu tots els detalls del rostre i les mans. "L'energia de la monja queda meravellosament expressada tant en el rostre, de mirada intensa i escrutadora, com en la manera d'empunyar el crucifix, fortament sostingut, gairebé com una arma", es pot llegir també en la web del museu. El retrat és fruit de la voluntat de les monges de "conservar d'alguna manera la imatge de la mare absent", un fet que justifica que hi hagi almenys dos exemplars més del retrat, tots dos d'una qualitat semblant.

"Aquestes obres mestres, del més gran mestre del Renaixement italià i del pintor barroc més important d'Espanya, creen un diàleg que transcendeix el temps", es pot llegir en el comunicat de l'antiquari, en què també s'assegura que les dues obres expliquen "una història d'influència artística, ressonància espiritual i intercanvi cultural profundament lligada a dues pioneres dones modernes: la poeta mística Vittoria Colonna i la monja espanyola Jerónima de la Fuente".

Un antiquari molt prestigiós

Stuart Lochhead Sculpture és conegut per haver presentat a Tefaf obres excepcionals que s'han venut a grans museus d'arreu del món. Entre els seus èxits hi ha un bust de François Girardon adquirit pel castell de Versalles (2020), una Mare de Déu i el Nen del Renaixement francès venuda al Museu d'Art Kimbell (2022) i un rar relleu de terracota de Massimiliano Soldani comprat pel Detroit Institute of Fine Arts (2023), i un també extraordinari Mart caminant de Giambologna que els responsables del museu d'art Wadsworth Atheneum van comprar l'any passat a la fira.

stats