Subhastes

El quadre més car de la història que ha pintat mai una dona

'El somni (El llit)' de la mexicana Frida Kahlo es ven per 47,4 milions d'euros a Sotheby's

El quadre de Frida Kahlo 'El somni (El llit)' rècord a la subhasta de tardor.
ARA
21/11/2025
1 min

BarcelonaL'autoretrat surrealista El somni (El llit) de la pintora mexicana Frida Kahlo s'ha convertit en l'obra més cara de la història pintada per una dona al ser subhastada per 54,7 milions de dòlars (47,4 milions d'euros) a la casa Sotheby's de Nova York. Ha superat la nord-americana Georgia O'Keeffe, de qui s'havia venut a subhasta l'obra Jimson weed / White flower No. 1 el 2014 per 38,5 milions d'euros. La tercera pintora del podi és la mateixa Kahlo: el quadre Diego y yo es va vendre el 2021 per 30 milions. La pintora viva més cotitzada a subhasta és la sud-africana Marlene Dumas.

La pintura, que s'estimava que assoliria aquesta xifra, entre 40 i 60 milions, s'havia venut per última vegada en una subhasta el 1980 per 51.000 dòlars. El comprador es desconeix, per ara, perquè ha fet la compra a través de la cap del departament d'art llatinoamericà de la casa, Anna Di Stasi.

Kahlo va pintar El somni (El llit) el 1940 en un moment especialment delicat, tant per salut com per la seva complicada relació amb Diego Rivera. Hi evoca la mort, pintant-se a ella mateixa dormint i, en un pla superior, un esquelet de mida real. El llit està volant, cosa que el converteix "en un suport físic i metafísic", segons els experts de Sotheby's. En l'obra de Kahlo, la mort és un fet quotidià i una força creativa: "no és tabú ni tràgica, sinó íntima, bonica i perdurable".

En la mateixa subhasta, Dorothea Tanning també ha batut el seu propi rècord. S'han venut obres de Remedios Varo, René Magritte i Salvador Dalí, que ha assolit els 3,5 milions per Simbiosi del cap de conquilles, un oli d'uns 30 centímetres del 1931 que formava part d'una col·lecció privada.

stats