SECTOR EDITORIAL
Cultura 03/07/2013

Beatriz De Moura: "Llegir ja no és indispensable"

Jordi Nopca
2 min

Barcelona"No tinc cap altre consell per donar; només la meva experiència", va admetre la fundadora i directora editorial de Tusquets, Beatriz de Moura, al final de la conferència que tancava el 18è Màster d'Edició de l'IDEC-Universitat Pompeu Fabra. És per aquest motiu que les seves paraules van encaminar-se a repassar el periple al capdavant d'un projecte editorial que l'any vinent fa 45 anys.

"El dia del meu últim aniversari em vaig adonar que el canvi que pressentia des de fa temps ja és aquí -va començar-. El llibre ha deixat de ser la principal via de coneixement. Després de més quatre dècades de feina vaig prendre consciència que llegir ja no és indispensable, s'ha convertit en accessori. L'obligació de l'editor és traspassar alguna cosa del que queda de la malmesa tradició abans de l'era viquipediana i del culte a l'efimeritat".

La crisi, global i profunda

Abans d'arribar al present, De Moura va recordar les paraules de dos grans noms de l'edició: "A la dècada dels 70, enmig d'una crisi del petroli que va afectar les vendes, Giulio Einaudi em va dir que no em desanimés, que fins que no superés la tercera crisi no podria considerar que els anys de penitència havien quedat enrere. Recentment, Roberto Calasso ha escrit que la missió que queda a l'editor és buscar aquella tribu dispersa que vol literatura que sigui or i no torba". Ara, en plena quarta crisi -la més "global i profunda"- i un any després d'anunciar l'entrada de Planeta en l'accionariat de l'empresa, De Moura va defensar "els editors petits, que rebutgen créixer més enllà de la seva tribu: encara són a temps de no caure en la temptació de voler abastar massa".

Més enllà de la "rendició a les noves tecnologies", pot acabar passant el mateix que en el sector del disc, va advertir: "En comptes de pagar al creador i al circuit de persones que possibiliten la lectura, prefereixen beneficiar els pirates perquè creuen que són més lliures així". Així i tot, a Espanya la venda en format digital ronda, ara per ara, el 2%.

stats