Un bloc d'habitatges al Poblenou, premi FAD d'arquitectura

El Museu Munch i el pavelló català de la Biennal del 2021 guanyen en la categoria internacional

3 min
Un detall dels balcons d ela façana del carrer llacuna 16, a Barcelona

BarcelonaEls Premis FAD continuen aprofundint en la importància que té socialment la vivenda i per tercer any consecutiu premien uns habitatges: el bloc Llacuna, al barri barceloní del Poblenou, obra del despatx ARQUITECTURA-G, dels arquitectes Jonathan Arnabat, Jordi Ayala-Bril, Aitor Fuentes, Igor Urdampilleta i Albert Guerra. Per al jurat, presidit per la portuguesa Inês Lobo, aquest bloc de cinc habitatges en un solar difícil que fa cantonada és "una intervenció que completa una illa de l'eixample del Poblenou amb coherència urbana i formal". L'edifici "dibuixa la ciutat de manera senzilla i silenciosa donant resposta a un tema molt important: habitar". I, per últim, posen en valor que els promotors i les empreses privats treballin per "la qualitat i la coherència a la ciutat".

El guardó no és una sorpresa absoluta, perquè ARQUITECTURA-G eren finalistes per aquesta i una altra obra, una casa entre mitgeres al carrer Costa de Barcelona que en lloc d'estar organitzada per uns passadissos convencionals ho està per un pati central.

Habitatges Llacuna de l'estudi Arquitectura-G.
L'escala que articula el bloc Llacuna dels Arquitectura-G.

En la categoria internacional s'ha imposat, com era de preveure, el nou Museu Munch a Oslo, de Juan Herreros i Jens Richter. Però el jurat no ha volgut deixar de recordar la gravetat de l'emergència climàtica, de la qual són també conscients Herreros i Richter, i ha premiat ex aequo Aire, el pavelló català de la Biennal d'arquitectura de Venècia del 2021, de l'arquitecta Olga Subirós. Del Museu Munch, el jurat d'aquesta categoria, presidit per Carme Pinós, en destaca "la persistència davant tota mena de vicissituds per tirar endavant una obra d’aquesta complexitat a l’estranger, des de la dificultat de la distància física i cultural". I pel que fa a Aire, subratlla "l’esperit crític del pavelló amb les condicions ambientals del present". Paradoxalment, mentre que el pavelló no s'ha pogut veure a Catalunya, tot i ser una proposta que encaixa de ple en les línies del festival d'arquitectura Model, per al jurat és "una contribució necessària en un entorn de reflexió com ha de ser la Biennal de Venècia, més enllà de la funció de celebració de l’arquitectura".

'El Garatge', dels arquitectes Ophélie Herranz Lespagnol i Paul Galindo Pastre (Nomos Architects).
El muntatge de l'exposició 'Agrilogística', dels arquitectes Miquel Mariné i Pol Esteve (Goig).

El projecte premiat en la categoria d'Interiorisme també és un habitatge: el jurat ha premiat els arquitectes Ophélie Herranz Lespagnol i Paul Galindo Pastre (NOMOS) per El Garatge a Madrid, el fruit de convertir un antic garatge en "un programa complex per a un habitatge familiar". En paral·lel a la qualitat d'uns espais confortables i versàtils, el jurat també destaca que els han aconseguit "amb un ajustat pressupost".

'Bon dia, Carme!', dels arquitectes Eduard Callís Freixas i Guillem Moliner Milhau (unparelld’arquitectes).
Biblioteca i Arxiu del municipi de Grândola (Portugal), de Pedro Matos Gameiro i Pedro Domingos.

Pel que fa a la categoria de ciutat i paisatge, torna a haver-hi dos guanyadors: s'han imposat ex aequo els projectes Bon dia, Carme!, a Olot, d'Eduard Callís Freixas i Guillem Moliner Milhau (unparelld’arquitectes), i la Biblioteca i Arxiu del municipi de Grândola (Portugal), de Pedro Matos Gameiro i Pedro Domingos. Per al jurat, tots dos projectes tenen una vocació urbana: "Creen teixit i transformen l'espai públic de la ciutat", diu l'acta, i representen "dues formes diferents de crear espais participatius a la ciutat". La clau de Bon dia, Carme! és haver reactivat la plaça del Carme d'Olot intervenint en unes plantes baixes que corrien el risc d'acabar abandonades, i la de la Biblioteca i Arxiu del Municipi de Grândola és "barrejar un edifici dotacional amb l'espai públic". El projecte guanyador en la categoria d'intervencions efímeres és Agrilogística, el muntatge de l'exposició homònima de l'artista Gerard Ortín a La Capella, dels arquitectes Miquel Mariné i Pol Esteve (GOIG). Com diu el jurat, és un "gest lleuger" que crea un nou espai dins La Capella per crear una "experiència immersiva".

stats