Arts escèniques

María Pagés reivindica el poder de les dones i de la paraula amb 'De Scheherezade'

La 'bailaora' estrena al Temporada Alta un muntatge de gran format sobre figures femenines mítiques

Un moment de l'espectacle 'De Scheherezade'
2 min

BarcelonaDes de fa anys, la coreògrafa i bailaora María Pagés (Sevilla, 1963) utilitza l'art per reivindicar el paper de la dona a través dels clàssics i també en el món actual. "Des que vaig visitar el Prado per primer cop i vaig veure que no hi havia cap quadre exposat fet per una dona, sento la necessitat de posar en valor el paper femení en l'art", afirma la creadora. Aquesta és la línia que ha seguit amb espectacles com Yo, Carmen, que es va poder veure al Temporada Alta el 2016, i que continua ara amb De Scheherezade. Es tracta d'un muntatge de gran format, amb 14 intèrprets a l'escenari, que s'estrenarà al Teatre Jardí de Figueres aquest dissabte dins del festival gironí.

L'espectacle neix de Les mil i una nits, una idea de l'encarregat de la dramatúrgia de l'obra, El Arbi El Harti. "Volíem parlar de totes aquelles dones que, al llarg dels temps, han pres la paraula. Xahrazad n'és el màxim exponent, perquè no només sobreviu sinó que transforma el seu assassí. Se salva a si mateixa i salva tota la humanitat", explica el dramaturg. A l'escenari, Pagés encarna el personatge de Xahrazad i fa de fil conductor per unir-la amb altres figures femenines, com Medea, Carmen i Yerma, a través de dotze escenes. "Es crea un diàleg continu entre el grup i la dona com a individu. Tota l’estona estem treballant juntes i per separat. Coreogràficament és apassionant", subratlla Pagés.

Poesia al voltant de Xahrazad

El fet d'agafar la figura de Xahrazad també respon a la voluntat dels creadors de reivindicar el poder de les paraules com a eines per resoldre conflictes. "Vivim en un moment complex, en què la democràcia està cansada. Hem de vigilar cap on anem. Són necessaris el diàleg i l'empatia per prendre el camí correcte", diu El Harti. En aquest sentit, De Scheherezade utilitza el cante flamenc per portar les paraules a primera línia de l'escena. "Les cantaoras canten unides i són alhora narradores al llarg de tota l’obra. Van destil·lant i configurant la dramatúrgia flamenca a través dels propis cantes", assenyala Pagés, que destaca que tota la música de l'obra és original –signada per Rubén Levaniegos, Sergio Menem, David Moñiz i la mateixa María Pagés– i que han treballat "a partir de la poesia creada al voltant de Xahrazad".

Una altra de les intencions amb les quals ha treballat la coreògrafa és el repte de transformar les paraules en dansa. "És apassionant veure com la María converteix cada paraula en moviment, i com desperta així la capacitat per comunicar sensacions i valors", subratlla el dramaturg. De Scheherezade va gestar-se durant la pandèmia i és una coproducció del Liceu de Barcelona i l'Abu Dhabi Festival.

stats