Òpera
Cultura 31/01/2022

La primera òpera de David Selvas al Petit Liceu

'La cuina de Rossini' explora la passió del compositor per la música i pel menjar

2 min
Un moment de l'espectacle 'La cuina de Rossini'

BarcelonaGiacomo Rossini (Pesaro, Itàlia, 1792 - París, França, 1868) era un compositor prodigiós, un gran cuiner i un comensal voraç. "Les seves pràctiques alimentàries eren nefastes, plenes de plats greixosos i trufats per tot arreu", explica el director artístic del Gran Teatre del Liceu, Víctor Garcia de Gomar. El teatre volia fusionar les dues facetes de Rossini a dalt de l'escenari –la passió per la música i pel menjar– i va confiar el repte a David Selvas i Andreu Gallén, de la companyia La Brutal. Tots dos s'estrenen en el camp de l'òpera clàssica amb La cuina de Rossini, un espectacle familiar per al Petit Liceu que, a partir de les obres de Rossini, construeix una aventura sobre la cuina creativa i l'òpera. El muntatge es podrà veure el 5 i el 6 de febrer i el 23 i el 24 d'abril i, en paral·lel, farà funcions escolars.

L'òpera és un viatge "per parlar de la tradició enfront de la modernitat", diu Selvas, que ha imaginat dos germans protagonistes: el Ross (Toni Viñals) és un friqui de Rossini i la Isabella (Neus Pàmies) és la xef d'un restaurant de cuina ecològica i saludable en bancarrota. A través d'una batuta màgica, els germans invocaran l'esperit de Rossini, que porta "200 anys sense menjar", i quedaran atrapats dins d'un món fantàstic juntament amb un senyor propietari de la cadena de Burguer Queen. A l'escenari també hi apareixeran tres personatges rossinians –Guillem Tell, la Cenerentola i Fiorello– que els acompanyaran en el seu periple per sortir del món màgic. La història es vehicula mitjançant les composicions de Rossini, que Andreu Gallén ha adaptat al català. "Vam escoltar-nos totes les seves òperes i vam seleccionar les àries i els tuttis que ens agradaven més", apunta Selvas. Per a la part gastronòmica, la companyia ha comptat amb l'assessorament de la cuinera Carme Ruscalleda i la Fundació Gasol, que treballa per combatre l'obesitat infantil.

Una orquestra amagada rere una pantalla

"Volem que el públic vibri amb la música de Rossini, que quan s'acabi l'espectacle surti corrents a buscar les cançons a l'Spotify", afirma Gallén, que s'ha encarregat de la direcció musical de l'obra. La companyia juga amb l'espectacularitat de l'òpera i el factor sorpresa, i per això ha situat l'orquestra a sobre l'escenari i amagada durant les primeres escenes per un tul que funciona alhora com una pantalla. Els 10 músics formen part de l'Ensemble Conservatori Liceu i són estudiants i postgraduats. El públic sentirà les peces més conegudes de Rossini (com l'obertura de Guillem Tell i l'ària Largo al factotum d'El barber de Sevilla) i també d'altres no tan populars. "Hem estat respectuosos amb el repertori original, però hem revisat els rols i els comportaments dels personatges de les òperes. Algunes avui dia serien considerades sexistes i racistes", afirma Selvas.

Amb aquest muntatge, La Brutal fa un salt més en la seva trajectòria centrada en el públic familiar. El 2020 Selvas va dirigir el seu primer musical familiar, El màgic d'Oz, i ara trepitja per primera vegada el terreny de l'òpera. "Hem tingut un espai de llibertat molt potent a l'hora d'agafar la música de Rossini i adaptar-la. No l'hauríem tingut si la proposta no fos familiar", reflexiona el director. L'espectacle té un pressupost de 150.000 euros.

stats