DISSENY

L’encenedor Clipper i l’os Tous entren al museu

El Museu del Disseny introdueix 36 objectes a l’exposició permanent

Les quatre grans exposicions que articulen el Museu del Disseny són “semipermanents”, com diu la seva directora, Pilar Vélez. I quatre anys després de la inauguració han arribat les primeres novetats: 36 objectes acaben d’ingressar a la col·lecció de disseny industrial, titulada Del món al museu. Disseny de producte, patrimoni cultural, entre els quals criden l’atenció a l’apartat dels més reconeguts socialment l’encenedor Clipper Classic, d’Enric Sardà, i l’osset de la casa de joieria Tous, dissenyat per Rosa Oriol. “No ens pensàvem que seria una peça de museu i ens fa sentir orgullosos que ho sigui perquè l’hi ha fet la gent”, diu la filla de la dissenyadora, Marta Tous. Una altra de les peces destacades és el llum de taula Followme, d’Inma Bermúdez, l’única dissenyadora de l’Estat que treballa per a Ikea, i produït per la casa Marset. “Estic molt contenta que hagi entrat al museu, i també es pot trobar en altres llocs excepcionals, com a les botigues del MoMA i el centre Georges Pompidou”, afirma Inma Bermúdez. “La Followmeha tingut un èxit comercial espectacular”, diu Javier Marset, el director executiu de l’empresa.

La col·lecció de disseny industrial del Museu del Disseny està formada per més de 2.000 peces, de les quals s’exposen unes 250. “Som l’aparador del que passa en el món del disseny a Catalunya i l’Estat”, subratlla Vélez. És una de les col·leccions més dinàmiques, ja que s’enriqueix gràcies al conveni del museu amb el FAD perquè hi ingressin els objectes que cada any guanyen els premis Delta, a donacions d’empreses, professionals i particulars i compres puntuals. “La col·lecció té coherència per si mateixa, i un dels criteris és que les peces s’hagin dissenyat o produït a l’Estat”, explica Rossend Casanova, membre del departament de col·leccions del museu i un dels comissaris de la mostra”.

Entre les altres noves peces del recorregut hi un prototipus de portasetrilleres de Rafael Marquina per a les seves pròpies setrilleres; un banc d’església convertible en llit, de Curro Claret i anomenat ¡Por el amor de Dios!;el casc per a ciclistes plegable Closca Fuga, de Closca Design, i la motocicleta Impala, de Leopoldo Milà.

Josep Maria Magem, de l’oblit al museu

Una de les noves incorporacions a l’exposició Del món al museu és més que un objecte. El llum de taula NA 3972, produït per MADOM, apunta a la recerca que ha fet el dissenyador i investigador Guillem Celada per recuperar la figura del seu autor, el dissenyador Josep Maria Magem (1941-2017); l’exposició que li va dedicar al Museu d’Art de Sabadell, i la donació que ell mateix ha fet d’aquest llum i cinc més. Tot i que als anys 70 Magem era una figura reconeguda com a dissenyador de làmpares, mobiliari, estands i interiors, i també empresari, havia caigut en l’oblit. “Va tenir la capacitat d’adaptar-se a les novetats de cada moment -diu Guillem Celada-. Va obtenir amb mètodes artesanals uns resultats d’uns mètodes de producció que encara no existien”. Carola Magem, filla del dissenyador, recorda la “humilitat” del seu pare, el seu caràcter “autodidacte” i el seu afany per superar-se. Està previst que més endavant la família faci una altra donació de peces al museu.

Més continguts de