Art

Els gravats de Goya conservats a la Masia d'en Cabanyes són proves d'assaig de la sèrie 'Disparates'

Un estudi confirma "l'alt valor documental" de les dotze estampes conservades a Vilanova i la Geltrú

El Consell Comarcal del Garraf ha presentat els resultats de l'estudi elaborat per la Universitat de Barcelona (UB) sobre els dotze gravats de Francisco de Goya (1746-1828) que es conserven a la Masia d'en Cabanyes de Vilanova i la Geltrú. L'autora de l'estudi, Rosa Vives, ha explicat que es tracta d'unes proves d'assaig i que són rellevants per "l'alt valor documental que aporta la seva raresa". Aquesta mena d'assajos es feien per provar el tipus de tinta o paper abans de començar el tiratge definitiu. Les estampes pertanyen a la sèrie 'Disparates', les planxes de la qual l'artista va realitzar entre 1815 i 1823, abans d'exiliar-se a França. El següent pas serà restaurar-les i divulgar-les.

Les dotze estampes que s'han sotmès a estudi formen part del llegat de la família del poeta Manuel de Cabanyes i les obres han estat custodiades –com a mínim des del 1895– a la biblioteca de la casa familiar, a Vilanova i la Geltrú. Gràcies a una subvenció de 19.000 euros de l'Obra Social de Caixa Penedès, el Consell Comarcal del Garraf ha pogut tirar endavant el procés de documentació d'aquests dotze gravats que ha anat a càrrec de la catedràtica de Pintura de la UB, Rosa Vives.

L'autora de l'estudi ha explicat que les obres analitzades són proves d'assaig, tot i que ha apuntat que és molt difícil determinar la data exacta, ja que no estan datades. Vives ha aclarit que es tracta de proves "molt estimades dins del col·leccionisme per la seva raresa, ja que són proves escasses i molt diferents unes de les altres". A més, ha afegit que "ajuden al coneixement de l'obra gràfica de Goya". El primer tiratge dels gravats es va fer l'any 1864 per part de la Reial Acadèmia de San Fernando i, per això, es considera que les proves d'assaig són anteriors a aquesta data.

Els dotze gravats que es conserven a la Masia d'en Cabanyes formen part d'una sèrie de vint-i-dos estampes elaborades per Goya. Quatre es troben al Louvre de París i les sis restants encara no s'han localitzat. El primer tiratge dels gravats es va fer l'any 1864 per part de la Reial Acadèmia de San Fernando i, per això, es considera que les proves d'assaig són anteriors a aquesta data.

La sèrie 'Disparates'
Les estampes conservades a la Masia d'en Cabanyes formen part de la sèrie 'Disparates' de gravats. Segona ha apuntat Vives, iconogràficament "són difícils de catalogar, ja que no tenim cap text escrit en què Goya expliqui què significa aquesta sèrie, llevat dels títols dels manuscrits". Pel que fa a la tècnica de les estampes, l'autora de l'estudi ha explicat que es tracta de l'aiguafort i l'aiguatinta.

Vives ha explicat que el significat de les estampes és "molt confús" i n'hi ha algunes que s'interpreten com temes de carnaval i d'altres com il·lustracions de proverbis. "La temàtica és com una cloenda de les preocupacions iconogràfiques de Goya que coincideixen en l'època negra i tenim aspectes de crítica social i també de crítica política", ha expressat Vives.

Restaurar-les i divulgar-les

Els gravats presenten un bon estat de conservació, ja que "no han estat gaire tocats i també és molt important la qualitat del paper". Segons Vives, es tracta d'un paper fabricat per José García Oseñalde a Guadalajara, qui disposava "d'una fàbrica de paper molt important on feien paper de moneda".

Des del Consell Comarcal del Garraf el seu president, Juan Luis Ruiz, ha explicat que després d'elaborar aquest estudi, el següent pas serà "restaurar-les i poder-les divulgar". A més, també queden pendents altres aspectes relacionats amb els gravats per conèixer com ara en quin any la família Cabanyes va comprar les estampes a Madrid i qui ho va fer.

Més continguts de