CINEMA

El teu guió té biaix de gènere? Prova aquest test

Guionistes i informàtics de Hollywood creen eines per detectar si el text d’una pel·lícula és igualitari o no

Les estadístiques són familiars per a tots els que es preocupen pel paper de les dones a la pantalla: any rere any elles apareixen menys sovint que els homes, parlen menys i generalment no fan gran cosa al davant de la càmera. Nombrosos estudis han corroborat la disparitat entre personatges masculins i femenins en pel·lícules, programes de televisió i anuncis. Però què passaria si hi hagués una manera d’analitzar el biaix abans que una pel·lícula s’hagi estrenat, quan encara hi ha temps per esmenar la desigualtat? Professionals de Hollywood han desenvolupat una tecnologia que pretén fer això: es tracta d’un nou software per a ordinadors que automàticament estableix si un guió és igualitari entre homes i dones.

La idea va sorgir de Christina Hodson, una guionista involucrada en el moviment Time’s up. “Si tot comença amb els guions, té sentit pensar que nosaltres mateixes podem fer molt per canviar-ho”, diu Hodson, que està especialitzada en pel·lícules d’acció encapçalades per dones, com la futura Bumblebee. Es va preguntar si un programari de guions podria establir fàcilment el nombre de personatges femenins i masculins i quant temps parlava cadascun d’ells. Així, els guionistes podrien veure i detectar el problema abans que els directors de càsting o els productors hi tinguessin alguna cosa a dir.

Hodson va parlar amb John August, creador del programari per a guions Highland, per veure si podrien convertir la seva pluja d’idees en alguna cosa sòlida. Va ser dit i fet: unes setmanes després d’una conversa inicial, llançaven Highland 2 a l’Apple Store en descàrrega gratuïta i amb l’eina d’anàlisi de gènere incorporada. “De seguida vaig pujar a bord”, diu August, que també és guionista de films com Charlie i la fàbrica de xocolata,de Tim Burton, i Aladdin, que s’estrenarà properament. “Durant el procés d’escriptura no sempre ets conscient que els personatges femenins interactuen o parlen molt poc -diu-. Només t’hi fixes escena per escena, pàgina per pàgina. No tens una bona panoràmica”. Highland 2 proporciona una imatge en temps real de les proporcions de gènere en un guió. A vegades els resultats són sorprenents. Amb les seves pel·lícules protagonitzades per heroïnes, Hodson esperava que “tots els guions tinguessin almenys un 50% de dones, però va resultar que no era així”. Aquesta aplicació dona l’oportunitat de repensar parts de la narració. “És una eina perquè les persones s’autoavaluïn i s’adonin del biaix inconscient del seu propi treball”, diu Hodson. A l’hora de concebre la interfície, August va procurar que els resultats es presentessin de manera neutral. “De cap manera volia que l’aplicació renyés els guionistes. L’objectiu és que les conclusions siguin accessibles i convidin a fer canvis”, explica.

Detectar el gènere a la pantalla

Madeline Di Nonno, directora executiva de l’Institut Geena Davis de Gènere i Mèdia de la Universitat Mount Saint Mary, creu que aquesta innovació empeny Hollywood cap a creacions més igualitàries. “Es tracta d’aconseguir un canvi sistèmic. Cal detectar els punts en què les decisions crítiques es duen a terme i esbrinar com podem intervenir des de l’inici”, diu. El 2016 aquest institut, juntament amb la Universitat del Sud de Califòrnia i Google, van anunciar un software que utilitzava eines de reconeixement de vídeo i d’àudio i algoritmes per descodificar el gènere. L’any passat el grup també va desenvolupar un instrument d’avaluació de gènere que encara no es comercialitza però que ja s’ha utilitzat en algunes agències i estudis de cinema.

El gran obstacle de la indústria serà precisament la comercialització. Els responsables de Final Draft (un dels softwares de guions més populars) van dir en un comunicat que la seva nova actualització -prevista per a l’any vinent- disposarà de millores “per analitzar diferents aspectes del text, incloent-hi la representació de gènere”. Però fins i tot abans que Highland 2 aparegués al mercat ja hi havia moviment. A l’abril, Hodson i August van llançar un podcast sobre el seu projecte. Guy Goldstein, fundador del software per a guions WriterDuet Inc., es va inspirar i el seu equip es va posar a treballar. “El podcast ens va fer adonar que hi havia una necessitat real -diu Goldstein-. És la nostra responsabilitat, com a creadors de software, oferir instruments per crear consciència”. L’eina de WriterDuet inclou també un test de Bechdel automàtic -que mesura el nombre de personatges femenins i si parlen d’alguna cosa que no impliqui un home- i un test de Bechdel invers, que es fixa en els personatges masculins de la mateixa manera. L’instrument també detecta quantes vegades un guió passa el test utilitzant, com a mínim, set línies de diàleg.

Si ens fixem en els 10 últims guanyadors de l’Oscar a millor guió original, els resultats són descoratjadors: només una escena del guió Her, de Spike Jonze, passa el test de Bechdel. “En canvi, tots els guions passen múltiples vegades el test de Bechdel invers”, diu Goldstein. Els responsables d’aquests softwares esperen que les eines abordin altres problemàtiques de representació, com ara l’ètnia, tot i que són més complicades perquè aquests detalls no sempre es mencionen als guions. Però en general és tot molt fàcil: “La tecnologia ho pot fer i ho hauria de fer”, afirma Goldstein.

Més continguts de