ARQUITECTURA
Cultura 20/06/2019

Un institut d’Oriola s’emporta el Premi FAD d’arquitectura

El passeig marítim del Prat dona un altre guardó a la paisatgista Imma Jansana

A.r.t.
2 min
Alfredo Payá ha aconseguit fer un institut trencador malgrat les limitacions.

BarcelonaL’arquitectura pública torna a ser la protagonista del palmarès del FAD: l’arquitecte alacantí Alfredo Payá Benedito va guanyar ahir a la nit el Premi FAD d’arquitectura per l’institut de secundària Playa Flamenca, a Oriola (Baix Segura). Segons el jurat, Payá Benedito va ser capaç de fer “un espai extraordinàriament ric” malgrat les limitacions pressupostàries i programàtiques d’un equipament com aquest, i ha sabut crear “un paisatge intern propi que s’abstreu d’un entorn poc atractiu”. També valora “l’expressivitat de solucions estructurals que alliberen àmplies àrees obertes en relació amb el pati exterior”.

La barcelonina Imma Jansana va ser la primera arquitecta que va rebre el Premi FAD en solitari fa 25 anys, per la platja de Gavà, i enguany ha tornat a guanyar en la categoria de ciutat i paisatge pel passeig marítim del Prat de Llobregat, juntament amb Conchita de la Villa i Robert de Paauw. El jurat considera que és una obra exemplar perquè d’una manera “subtil” aconsegueix “conjugar la voluntat de preservar i millorar espais naturals fràgils en procés de degradació, amb el seu ús, gaudi i valoració per part de la ciutadania que ha de fer-se’ls seus”.

Intervenir al Banc d’Espanya

En la categoria d’interiorisme s’ha imposat l’arquitecta Matilde Peralta del Amo per la restauració de la sala de lectura de la biblioteca de l’edifici del Banc d’Espanya a la plaça Cibeles de Madrid. Aquest espai va ser el nucli del primer edifici de l’entitat bancària i, com diu el jurat, Peralta del Amo li ha donat caràcter en un complex “laberíntic” reforçant la seva lluminositat i transparència. El jurat qualifica la seva intervenció de “precisa”, “respectuosa” i “compromesa”: “Matilde Peralta del Amo va ser estricta i inflexible en la preservació dels seus valors arquitectònics, i radicalment contemporània pel que fa al llenguatge aplicat a les modificacions necessàries per donar resposta a la seva funcionalitat actual”, diu també l’acta.

La gosadia dels arquitectes Anna i Eugeni Bach d’emblanquinar amb vinils adhesius el pavelló Mies van der Rohe per qüestionar-ne la materialitat també va tenir premi: van guanyar el FAD en la categoria d’intervencions efímeres. “La intervenció nega la matèria al pavelló per posar-la en valor”, diu al jurat. El sisè Premi FAD Internacional, atorgat per un altre jurat presidit per Anne Lacaton, va recaure en una església al districte internacional New Bund de Xangai, d’Iñaki Ábalos i Renata Sentkiewicz, perquè integra “espais públics”, cosa que proporciona “nous espais de relació”. En aquesta edició dels FAD es van concedir dues mencions: una a l’arquitecte Antonio Ruiz Barbarín per la complexitat de la restauració de l’antiga seu del Banc de Bilbao a Madrid, de Francisco Javier Saénz de Oiza, i una altra en el terreny internacional als arquitectes Pau Sarquella i Carmen Torres i la Universitat de Chulalongkorn per l’escola Bang Nong Saeng a Dum Yai, Tailàndia.

stats