Música
Cultura 04/12/2021

Jhay Cortez: «El meu repte és arribar a la gent que no escolta 'reggaeton'»

El músic de Puerto Rico presentarà el disc 'Timelezz' al Pavelló Olímpic de Badalona

3 min
El músic porto-riqueny Jhay Cortez.

Barcelona“A Puerto Rico, en set de cada deu cotxes sonen les meves cançons”, diu Jhay Cortez, el músic nascut el 1993 que està protagonitzant la penúltima revolució del reggaeton, aquesta vegada amb una vocació pop que comparteix amb altres companys de generació com Rauw Alejandro, la parella de Rosalía. Bad Bunny, que tanca l’any sent l’artista més escoltat a Spotify arreu del món, ha obert un camí que ha esdevingut una autopista d’abast global per on Jhay Cortez, Jhayco, circula amb èxits inapel·lables com No me convence i Dákiti, “cançons supergegants” amb més de mil milions de reproduccions només a YouTube. Ara busca anar encara més enllà amb el disc Timelezz (Universal, 2021) i amb una gira europea que passarà pel Pavelló Olímpic de Badalona el 16 de desembre.

“Si t’agrada el reggaeton, segurament t’agradarà la meva música, però el meu repte és arribar a la gent que no escolta reggaeton”, explica Jhayco en un hotel de la Diagonal de Barcelona. Per aconseguir aquest propòsit, i després de la bona rebuda del disc Famouz (2019), compta amb la seguretat d’haver triomfat a Puerto Rico, una illa de poc més de tres milions d’habitants que ara com ara està marcant el rumb d’una part molt rellevant de la música popular del segle XXI. A finals d’octubre va omplir els tres concerts al Coliseo José Miguel Agrelot, conegut popularment com el Choliseo i amb una capacitat com la del Palau Sant Jordi. “Quan era un nen somiava en poder fer un concert al Choliseo, i ara n’he fet tres! Va ser molt impactant, i per a mi té més valor això que qualsevol premi que hi pugui haver, sigui un Billboard o un Grammy”, assegura Jhayco, que en aquells concerts va implicar també la seva actual parella, l’actriu Mia Khalifa.

L’entusiasme obtingut a casa, allà on “les crítiques són també més cruels”, ha catapultat la seva confiança en el material de Timelezz, un disc fruit de les circumstàncies pandèmiques. “El confinament em va servir per estar amb la família i per reflexionar sobre com volia reestructurar la meva carrera. He pogut donar més espai a les cançons, en comptes d’acabar-les a correcuita entre viatges d’avió. He tingut més temps per dedicar-lo al meu art”, explica. El resultat són disset cançons que apleguen la temàtica romàntica i la sexual i que musicalment són alhora un homenatge al reggaeton i una finestra oberta a altres estils. Hi ha el que ell anomena “perreo sólido”, el reggaeton a peu de carrer que lliga amb els pioners, i també incursions en el deep house, com la col·laboració amb el nord-americà Skrillex a En mi cuarto, un tema que dona continuïtat al so de Dákiti. “M’agrada sortir de la zona de confort del gènere”, diu.

Jhayco defensa que la sensibilitat pop és bona perquè el reggaeton sigui global. “Pop ve de popular, i quan ets internacional ets popular perquè et coneix una majoria de gent”, argumenta. Això sí, no oblida les arrels de Puerto Rico, ben presents en el disc. D’una banda, per la participació de Tainy, un productor llegendari que actuarà al Primavera Sound 2022. “He crescut sent fanàtic de productors com Tainy”, admet. De l’altra, per citacions explícites a Héctor el Father (el seu eco ressona a la cançó Christian Dior), Tego Calderón i Don Omar, noms fonamentals en la història de la música de Puerto Rico de les últimes dècades. “Tego juga una part important en la meva vida. Vaig passar uns anys a Nova Jersey amb l’àvia. Vaig tornar a Puerto Rico quan tenia 10 anys, i un dels discos que tenia la meva mare era de Tego. Va ser un dels primers discos que vaig escoltar”, recorda.

A Don Omar li atribueix “la inspiració”: “Va ser la peça clau que va fer que volgués ser artista”. L’homenatge a Don Omar es materialitza a més en la versió de Dile, un èxit que en el seu moment va ser també un homenatge a La noche, del cantant de salsa colombià Joe Arroyo. Al cap i a la fi, el Carib és un mar ple de connexions musicals.

stats