'El joven Ahmed': l'enigma de l'islamisme radical segons els germans Dardenne

Crítica del nou treball dels cineastes belgues, menys infal·libles que en altres ocasions

Direcció i guió: Jean-Pierre Dardenne i Luc Dardenne. 84 minuts. Bèlgica (2019). Amb Idir Ben Addi, Olivier Bonnaud i Myriem Akkheddiou.

Amb El joven Ahmed els germans Dardenne volien filmar "un enigma", el de la radicalització d’un jove musulmà nascut a Bèlgica que, influït pel seu imam, comet un acte violent i incomprensible. Quan es pensa en el sistema estilístic dardennià –plans llargs de seguiment, austeritat narrativa a través d'un muntatge sintètic i una contigüitat amb la realitat basada en l'ús d'espais naturals i la combinació d'actors convencionals i no professionals– és freqüent oblidar que l'enigma és un element fonamental dels seus mil·limètrics guions, almenys en obres majors com El fill i Dos dies, una nit.

Amb el seu opac protagonista i la seva tensió narrativa, El joven Ahmed funciona, doncs, com a thriller de baixa intensitat, però fracassa a l'hora de tractar una qüestió –la de l'islamisme radical– que sembla desbordar els interessos habituals dels cineastes. L'estratègia Dardenne –anar de les coses concretes a les generals, partir de la descripció d'una realitat personal per exposar subtilment un sistema amoral– no és suficient per abordar un fenomen amb múltiples causes i ramificacions polítiques. És evident que els directors no volen desxifrar l'enigma, només exposar-lo; però aquesta aproximació distanciada, secundada en un protagonista no complex, completament impenetrable, fa impossible no només l'empatia sinó també la mateixa comprensió del moment de revelació final.

Més continguts de