Música clàssica

Un Concert d'Any Nou per portar esperança a un món en guerra

El mestre italià Riccardo Muti dirigirà l'edició del 2025

ARA
2 min
El Concert d'Any Nou de Viena del 2024 en una vista panoràmica

BarcelonaEl mestre alemany Christian Thielemann ha dirigit aquest dilluns per segona vegada el tradicional Concert d’Any nou de la Filharmònica de Viena, i ha expressat el seu desig que els valsos i les polques que van sonar a la Sala Daurada del Musikverein, i que milions de persones d’un centenar de països van seguir per televisió, fossin un bàlsam i una font d’esperança en “un món esbotzat per guerres i intolerància”. 

Per aquest director de 60 anys, que la pròxima temporada succeirà Daniel Barenboim al capdavant de l’Òpera Estatal de Berlín, el llegat de Johann Strauss i els seus tres fills, Johann, Josef i Eduard, i el d’altres compositors de la seva època, és una font d’obres molt variades. Aquestes peces són a vegades “melancòliques” i altres vegades “frenètiques”, com va dir Thielemann abans de fer el tradicional brindis del concert, i sempre són un contrapunt de “coses molt lletges” com les guerres. A continuació va començar a sonar el vals més icònic del programa, El Danubi blau, de Johann Strauss fill, que va ser la segona propina imprescindible de les tres que va tenir el concert, on tampoc no falta mai la Marxa Radetzky, l’única peça de Johann Strauss pare que va sonar i que el públic sempre companya picant de mans. 

El programa va estar format per quinze peces i les tres propines. Nou eren una novetat al concert, i pel que fa a l’autoria set de les divuit eren de Johann Strauss fill, dues dels seus germans Josef –com el vals Deliris– i Eduard. Entre les novetats va haver-hi la Quadrilla WAB 121, del compositor austríac Anton Bruckner (1824-1896), de qui aquest any se celebra el segon centenari del naixement. Es tracta d’una peça rarament interpretada pertanyent a la joventut de Bruckner, abans que es fes famós com a gran simfonista. Entre altres peces d’altres compositors que van sonar hi ha la polca Estudiantina, del ballet La perla d'Ibèria, de Joseph Hellmesberger (1828-1893). La problemàtica ambiental també va ser present al repertori: la polca Alta font, que Eduard Strauss va compondre arran de la inauguració d'un oleoducte el 1873, va servir per fer una crida a la necessitat de protegir l’aigua i el medi ambient.

La pròxima edició del Concert d’Any Nou la dirigirà, l’1 de gener del 2025, el mestre italià Riccardo Muti. Serà la setena vegada que el dirigeix, l’última de les quals va ser el 2021. L’edició del 2025 coincidirà amb el bicentenari de Johann Strauss fill, considerat “el pare del vals”. L’orquestra, que elegeix els directors de manera democràtica, encara no ha tingut cap directora al capdavant del Concert d’Any Nou, una polèmica que s'ha tancat de moment amb l’argument que no hi ha cap directora amb prou experiència per fer-ho.

stats