Crònica
Cultura 26/03/2022

Oriol Broggi: “Fer una obra a París és un somni”

El director estrena a París '28 i mig', un homenatge a Fellini i a la seva pel·lícula 'Otto e mezzo'

3 min
Una escena de l’espectacle 28 i mig a París.

ParísEls últims dies abans de l’estrena de 28 i mig a París, els actors assajaven durant hores, però també feien turisme durant les hores lliures. O les dues coses alhora: davant la sorpresa dels turistes, als peus de la Torre Eiffel van practicar el ball de l’inici de l’obra al ritme de Benny Goodman. També a bord d’un Bateau Mouche es van posar a tocar i cantar les cançons de l’espectacle. “Tot està sent una experiència xulíssima. Venir aquí a París és com un somni”, confessa Oriol Broggi, autor i director de 28 i mig, una obra que es va estrenar a Barcelona el 2013 i que ara el director ha portat a la capital francesa.

La nova versió de l’espectacle, un homenatge a Fellini i a la seva pel·lícula Otto e mezzo, estarà en cartell al Théâtre National de la Colline fins al 10 d’abril. Que l’obra es representi en català, castellà i italià -els espectadors poden seguir els diàlegs a través de subtítols en francès- no ha estat un impediment per al públic. “Crec que l’espectador francès pot arribar a entendre l’obra. El millor és que la gent que ve entengui que fem pinzellades d’Otto e mezzo. Si ha vist la pel·lícula és més fàcil”, apunta l’actriu Clara Segura.

És divendres a la nit, i sobre l’escenari de La Colline se succeeixen imatges de la pel·lícula de Fellini, sonen cançons en català i en italià de la mà de Joan Garriga i desfilen actors de la companyia La Perla 29 com Segura, Màrcia Cisteró, Guillem Balart o l’italià Enrico Ianniello. L’obra està seduint el públic parisenc. “És molt bonica. Recorda molt la pel·lícula i l’univers de Fellini. M’ha emocionat”, explica la Nawel després d’assistir a La Colline. Un altre dels espectadors, el Lilian, reconeix que no havia vist la pel·lícula i que li ha costat entendre el sentit global. “Però la posada en escena, els actors i la música han sigut realment impressionants”, afirma.

Broggi no s’ho acaba de creure. “Al·lucino que vingui tanta gent a veure’ns, perquè som una companyia de Barcelona que no és coneguda a París. Ens han posat a la sala gran, i el que portem és una obra molt festiva, molt diferent del que estan acostumats a veure aquí”, explica el director teatral. Clara Segura admet que a París sent menys pressió que quan puja a un escenari català. “Que no et coneguin i que sigui una obra de nova creació fa que no tinguis expectatives sobre el públic… Són elements que et relaxen molt”.

L’obra ha estat majoritàriament lloada per la crítica especialitzada. “Sublim i felliniana oda al teatre”, escrivia el crític Olivier Fregaville a la revista cultural L’Oeil de l’Olivier. Un altre periodista, de la web especialitzada Un fauteuil pour l’Orchestre, Denis Sanglard, signava una crònica plena d’elogis: “Quan un homenatge al teatre, al cinema, a la literatura, us emociona d’aquesta manera és un triomf”, escrivia Sanglard.

28 i mig ha viatjat a París després que el director de La Colline, Wajdi Mouawad, proposés a Broggi portar una de les seves obres al teatre parisenc. Mouawad és el dramaturg quebequès d’origen libanès autor d’Incendis, l’obra que La Perla 29 va estrenar a Barcelona el 2013 amb Clara Segura i Julio Manrique com a protagonistes sota la direcció de Broggi. El cercle es tanca.

stats