Antoni Gaudí, l'arquitecte de la bellesa per arribar a Déu
L'Ateneu Universitari Sant Pacià celebra el primer acte de l'Any Gaudí a la Sagrada Família
BarcelonaL'Any Gaudí 2026 és cada vegada més a prop. L'Ateneu Universitari Sant Pacià (AUSP) ha organitzat aquest matí a la Sagrada Família el primer acte de les commemoracions del centenari de la mort d'Antoni Gaudí (1852-1926). Ha consistit en una missa a la nau central de la basílica presidida pel cardenal Joan Josep Omella, que és el gran canceller de l’AUSP, i la lliçó inaugural del curs acadèmic 2025-2026 l'ha impartit el director de les obres del temple, Jordi Faulí. Una pregària a la tomba de Gaudí a la cripta abans de la intervenció de Faulí ha estat en un dels moments més intensos de la jornada.
Després de la intervenció de Faulí, el rector de l’AUSP, Joan Torra, ha anunciat un congrés internacional dedicat a la figura de Gaudí que tindrà lloc al febrer. "Gaudí va cercar la bellesa més sublim, la més alta, perquè tothom pogués acostar-se al misteri insondable de Déu. Arquitecte de profunda fe, Gaudí ha volgut expressar en aquest temple de pedres el misteri de Déu que es va fer present en la història humana i es va encarnar en Jesús", ha dit Omella durant la missa, sis mesos després que el papa Francesc designés Antoni Gaudí venerable, el primer pas cap a la santificació. "Tot arribarà; estan estudiant el miracle. Esperem, esperem amb confiança", ha demanat el cardenal.
El mestratge arquitectònic
El coneixement que Jordi Faulí té de la Sagrada Família i la seva construcció és aclaparador. Al començament de la lliçó, titulada L'arquitectura de Gaudí per a la Sagrada Família eleva l'esperit cap a Déu, Faulí ha recordat que Gaudí buscava la "grandiositat" perquè creia que "el caràcter religiós és el que tendeix sempre al més grandiós des del moment que el seu objectiu és un misteri". Així mateix, ha repassat la història de les obres i ha posat en relleu que Gaudí va ser un pioner en l'ús de les noves tecnologies quan va fer servir el formigó armat al terminal de la façana del Naixement, que va ser probablement "la més alta d'Europa en aquell temps" feta amb aquest material.
Gaudí també va desenvolupar un "sistema de prefabricats de morter i trencadís", i Faulí també ha explicat com en els últims anys "les sis torres centrals i els terminals dels evangelistes i de Jesucrist han estat construïts amb panells de pedra seguint la tècnica de la pedra tesada per primera vegada en el món en un gran edifici".
D'altra banda, Faulí ha aprofundit en els detalls de la futura façana de la Glòria i de la capella de l'Assumpta, ubicada al centre de l'absis en el recorregut del claustre del temple. Serà un edifici petit, però molt alt, de 30 metres. La coberta estarà recoberta de ceràmica blava i tot el conjunt recordarà la imatge de quatre àngels aixecant el mantell de la Mare de Déu. Pel que fa a la façana de la Glòria, on criden l'atenció setze llanternes hiperbòliques que semblen quedar suspeses, Faulí ha apuntat el punt en què més es podrà lluir l'artista que s'imposi en el concurs convocat per la basílica: Cristina Iglesias, Miquel Barceló o Javier Marín. Es tracta de l'interior de l'atri o nàrtex, que Faulí qualifica de "majestuós". "Gaudí va proposar un nàrtex d'entrada amb una altura màxima superior a la de la nau principal. Inaudit! Serà un espai que predisposarà a elevar-se espiritualment abans d'accedir a la celebració eucarística", ha subratllat.
Una gran exposició sobre Gaudí al Museu d'Història de Catalunya
El centenari de la mort d'Antoni Gaudí és una de les commemoracions oficials de la Generalitat de Catalunya per al 2026. Concretament, del departament de Cultura. Està previst que la programació es faci pública a finals d'octubre en una roda de premsa. Segons ha pogut saber l'ARA, la programació inclourà mitja dotzena d'exposicions, una de les quals immersiva, produïda per Mediapro, i una altra al Museu d'Història de Catalunya. Aquesta última significa tot un repte, només quatre anys després de la gran mostra sobre l'arquitecte al Museu Nacional d'Art de Catalunya. Així mateix, hi haurà un congrés internacional sobre l'obra de Gaudí, i el reguitzell d'activitats que organitzin els responsables dels diferents edificis de Gaudí. A la Sagrada Família, els actes continuaran el 30 de novembre amb la inauguració de l'exposició 1925-2025. Cent anys de la torre de Bernabé. El primer testimoni de Gaudí, amb motiu que la de Sant Bernabé va ser l'única torre que Gaudí va veure acabada. Així mateix, Jordi Faulí, i la també l’arquitecta Chiara Curti mantindran una conversa sobre aquesta torre.