Cas Sixena

Els tècnics del govern de l'Aragó ja són dins el MNAC

Comencen els treballs de l'aixecament fotogramètric de les pintures profanes de Sixena

Els tècnics aragonesos fent l'aixecament fotogramètric de les pintures profanes del monestir de Sixena
28/07/2025
3 min

BarcelonaEls tècnics del govern de l'Aragó han accedit aquest dilluns al MNAC poc abans de les onze del matí, tal com informa l'ACN, i d'acord amb la interlocutòria del jutjat d'Osca. Segons fonts del govern aragonès, els tècnics han començat a treballar en l'aixecament fotogramètric, en primer lloc de les pintures profanes, situades a la sala 17. Els tècnics no han entrat per la porta de les oficines, on s'han concentrat una cinquantena de persones entre les quals hi havia diputats de Junts com Laura Borràs, el president de l'ANC, Lluís Llach, i representants el Consell de la República i l'Associació de Municipis per la Independència (AMI). Fonts del MNAC han explicat a l'ACN que en total són quatre tècnics que treballen amb normalitat. Hi treballaran fins dimecres.

Una cinquantena de persones, entre parlamentaris de Junts i membres de l'ANC, protesten al MNAC abans de l'arribada dels tècnics de l'Aragó.

El govern de l'Aragó ha dit en un comunicat que els tècnics treballen des d'aquest dilluns per fer les feines d'aixecament fotogramètric de les pintures profanes i murals del monestir de Sixena, uns treballs, han apuntat, "necessaris per conèixer en detall les mesures, la textura i el color real" i que això "facilitarà el seu posterior tractament i muntatge al monestir".

L'equip tècnic està encapçalat per la conservadora-restauradora Natalia Martínez de Pisón, assessora externa del govern de l'Aragó, i integrat per membres del laboratori de Fotogrametria de l'Escola d'Arquitectura de la Universitat de Valladolid. Han entrat al museu a les onze menys deu i han estat rebuts pel cap de seguretat del centre. A petició del MNAC, han accedit primer a la sala 17 on hi ha les pintures profanes de la sala de la Reina, i després a la 16, on hi ha les pintures murals de la sala capitular de Sixena.

Un registre exacte de les mides i la textura dels murals

Els tècnics han començat a escanejar les pintures per fer un registre geomètric de les mides exactes i de la seva superfície i textura. Això, han explicat, els permetrà disposar d’un mapa de superfície del conjunt. A continuació, es duu a terme la fotogrametria, una tècnica que superposa imatges i que permet conèixer el color real de les obres. Aquests treballs es desenvolupen en unes tres o quatre hores.

Després de la sala 17, la feina continuarà a la 16, per repetir el procés amb les pintures murals de la sala capitular del monestir. La conservadora-restauradora té previst examinar els sistemes d’ancoratge de totes les obres, gràcies a l’elevadora que hi facilita l’accés i al registre obert que el museu ha deixat en el cas de les pintures murals per saber el sistema de subjecció. Aquest dilluns els treballs s'allargaran fins a les 18 h i continuaran dimarts i dimecres al museu, en el cas d’aquests dos dies ja centrats a la sala 16 amb les pintures murals.

Un context de tensió institucional

El director general de Cultura del govern de l'Aragó, Pedro Olloqui, ha explicat que els primers moments hi ha hagut "una certa tensió per la forta vigilància a la qual estaven sotmesos els tècnics i també per una restricció en els moviments pel mateix museu". Tot i això, afegeix que la situació s'ha relaxat i que els tècnics han treballat després en "condicions de respecte i normalitat".

També ha remarcat que les feines dels tècnics es fan en un context "de forta tensió institucional ¡dels dies anteriors" i aquest dilluns amb "mobilitzacions convocades per les organitzacions independentistes" a les portes del MNAC. Olloqui ha afegit que, com diu el president de l'Aragó, treballaran "sense deixar que els prenguin el pèl" ni que "els despistin amb l'execució del cronograma que culminarà amb el trasllat i instal·lació de les pintures al monestir de Sixena".

stats