'El peral salvaje', una oda melancòlica al desencant existencial

Crítica de la nova pel·lícula del director turc Nuri Bilge Ceylan

'El peral salvaje', una oda melancòlica al desencant existencial
Manu Yáñez
30/07/2019
1 min

BarcelonaDirecció: Nuri Bilge Ceylan. Guió: Akin Aksu, Ebru Ceylan, N.B. Ceylan. 188 minuts. Turquia, Macedònia, França, Alemanya, Bòsnia i Hercegovina, Bulgària i Suècia (2018). Amb Aydin Dogu Demirkol, Murat Cemcir i Hazar Ergüçlü.

Celebrat com un dels grans autors del cinema contemporani, considerat l’hereu de Tarkovski i Bergman i guanyador de la Palma d’Or de Canes per 'Winter sleep', el turc Nuri Bilge Ceylan ha construït una filmografia tocada pel sentit moral i l’alè filosòfic, una obra centrada en el profund malestar que genera en l’individu la irremeiable corrupció de l’esperit humà i la naturalesa destructiva de les relacions interpersonals.

En l’univers de Ceylan, procliu a la quietud observacional, 'El peral salvaje' es presenta inicialment com un baló d’oxigen cinètic, en què la càmera segueix de manera fluida i elegantment el retorn d’un jove graduat en literatura al paisatge rural del seu poble natal. De fet, la romàntica, lluminosa i melancòlica trobada del protagonista amb una noia sotmesa a les lleis de la Turquia més tradicional mereix figurar com un dels cims emocionals de la carrera de Ceylan. Tanmateix, la inquisitiva insatisfacció del jove aspirant a escriptor condueix el film a una allau de misantropia i una agònica successió d’agressius duels verbals en què la mirada nihilista del cineasta ofega tota espurna d’humanitat.

stats