Peter Lindbergh, el fotògraf que estimava les dones

La Corunya acull la primera retrospectiva a l'Estat de l'artista que va crear el fenomen de les 'top model'

4 min
'Karen Elson, Los Angeles, 1997'

La CorunyaPeter Lindbergh (1944-2019) és considerat el creador del fenomen de les top model, i al mateix temps va ser un fotògraf de moda atípic, com es pot veure al port de la Corunya amb els retrats en blanc i negre i sense retocar inclosos en la primera retrospectiva de la seva obra que es pot veure a l’Estat, titulada Peter Lindbergh. Untold stories (Muelle de la Batería s/n, fins al 28 de febrer). La llista de les grans actrius i models que van accedir a posar per a ell amb una naturalitat excepcional és molt extensa: al llarg del recorregut es poden veure fotografies de gran format d'icones com Uma Thurman, Claudia Schiffer, Nicole Kidman, Jessica Chastain, Helen Mirren, Karen Elson, Mariacarla Boscono, Julianne Moore i Milla Jovovich.

Entre les fotografies més íntimes hi ha les que va fer a Naomi Campbell fa vint anys, en què es poden observar les imperfeccions del rostre de la model, i una altra de Jeanne Moreau que sembla concentrar en una sola imatge tot el que ha viscut aquesta actriu llegendària. “A les dones que va fotografiar els va donar tot l’espai necessari perquè se sentissin en confiança”, diu Benjamin Lindbergh, fill de l’artista i director de la Peter Lindbergh Foundation. “Mai les va controlar ni els va demanar que fessin cap cosa concreta. Crec que elles, com que se sentien bé, es van poder obrir –explica–. La paraula que defineix tot això és generositat: el meu pare era una persona molt generosa, i aquestes dones li van retornar el gest amb la seva feina per a ell”.  

A diferència d’altres col·legues que al llarg dels anys han adquirit aura d’estrella, Lindbergh va tenir un perfil més discret. Va tenir una casa a Eivissa durant més de 25 anys, però no era dels noms habituals de les cròniques de la vida nocturna. “El meu pare no va oblidar mai d’on venia i no va canviar mai. Va tractar tothom sempre amb molt de respecte, i a tothom igual, ja fos el president d’un grup empresarial, una model, una actriu o l’assistent, i crec que això va marcar una gran diferència”, subratlla Benjamin Lindbergh. 

'Linda Evangelista, Michaela Bercu & Kirsten Owen, Pont-à-Mousson, 1988'.
'Naomi Campbell, Eivissa, 2000'.
'Hollywood, 1994'.

Una retrospectiva pòstuma

Peter Lindbergh. Untold stories inclou unes 160 fotografies i és fruit d’un encàrrec que el Kunstpalast de Düsseldorf va fer a l’artista, que va seleccionar les fotografies durant més de dos anys però un càncer de pulmó se’l va emportar abans que l’exposició fos una realitat. A la Corunya, la mostra s'ha instal·lat dins una nau que reprodueix l'espai del Kunstpalast i ha rebut més de 6.000 visitants en una setmana, segons els organitzadors. Des de la dècada dels 80, durant més de quaranta anys, Peter Lindbergh va trencar amb els estereotips imperants sobre les dones. “A les dones se les ha d’alliberar de la idea que s’han de mantenir sempre joves i que s’han desfigurat a una edat determinada. Així desapareixen tots els rastres de vida”, va dir Lindbergh en la seva última entrevista, concedida a l’edició alemanya de la revista Vogue molt poc abans de morir. “Al cap i a la fi –afegia–, d’alguna manera reculls el que has viscut a la teva cara i al teu cos”.  

Fent servir el blanc i negre, Lindbergh va voler donar més autenticitat i intensitat als retrats, i amb la seva retrospectiva –que arriba a la Corunya per iniciativa personal de Marta Ortega, filla del fundador d’Inditex i futura presidenta del grup empresarial– s'ha volgut recordar l’essència de la seva fotografia i que els seus treballs fossin interpretats de maneres diferents fora de les revistes de moda. “No intento dir que faig fotografia de moda, això seria incorrecte”, va dir el mateix Peter Lindbergh de la seva obra en una entrevista inclosa en el catàleg de la mostra. “Insisteixo en la definició fotografia de moda –subratllava–, ja que per a mi no significa que hagis de mostrar moda: la fotografia és molt més gran que la moda en si mateixa, és un component de la cultura contemporània, com la música”. “Per a ell, el més important eren les emocions, les persones i la veritat”, diu Thoai Niradeth, col·laborador de l’estudi de Lindbergh i dissenyador de l’exposició juntament el mateix artista. 

'Steffy Argelich, Los Angeles, 2014'.
'Luciana Curtis, New York, 1998'.

La trajectòria artística de Peter Lindbergh va començar en el camp de la pintura, però la va abandonar per dedicar-se a la fotografia publicitària. En les seves imatges es noten les influències de la seva pròpia biografia, pels detalls industrials dels treballs dels anys 80, evocadors de la regió del Ruhr on va créixer. També de les arts plàstiques i el cinema, perquè sovint construïa seqüències narratives amb diferents fotografies. “Al començament volia ser pintor, i quan va veure que la seva obra estava molt allunyada de la d’artistes conceptuals com Joseph Kosuth va pensar que estava tot inventat i va començar a fer fotografies”, explica Benjamin Lindbergh. “Era molt bon amic de la coreògrafa Pina Bausch –conclou, recordant el vincle amb nombroses personalitats del món de la cultura–. Molts anys després va conèixer el cineasta Wim Wenders i es va inspirar molt en les seves pel·lícules. De fet, es va nodrir de tot el que tenia al voltant, però sempre reservant el primer pla per a la dona”. 

stats