Disseny gràfic
Cultura 04/07/2022

Ricard Giralt Miracle, un gegant del disseny gràfic a peu de màquina

El llibre 'Àlbum RGM' recull el més destacat de la donació del seu llegat al Museu del Disseny

5 min
Ricard Giralt Miracle i Daniel Giralt-Miracle a Nova York, 1993

BarcelonaRicard Giralt Miracle (1911-1994) va ser un gegant de la gràfica: va reunir en una sola figura la feina d’un tipògraf, un cal·lígraf i un editor. Va ser també un gran mestre de la tipografia, des de la seva formació a Seix & Barral fins al final de la seva trajectòria, el puntal de la qual va ser el seu estudi i impremta Filograf, Instituto de Arte Gráfico. I per tot això també està considerat un pioner i un degà del disseny gràfic a Catalunya i Espanya. “El més bonic era el club d’amics, la quantitat de persones que venien a Filograf, no perquè volguessin un imprès, una targeta o una participació de casament, sinó per xerrar, perquè en aquells temps tancats, a Filograf no hi havia controls i es podia parlar de tot”, recorda el seu fill Daniel Giralt-Miracle coincidint amb la publicació del llibre Àlbum RGM. Ricard Giralt Miracle a través del seu arxiu (Ajuntament de Barcelona), de la directora del Museu del Disseny, Pilar Vélez, i el grafista Víctor Oliva.

Foto de família dels participants en la presentació de l''Àlbum RGM'

El llibre és fruit de la donació al Museu del Disseny de l’arxiu professional i del llegat de Giralt Miracle que han fet els seus dos fills, Pau i Daniel Giralt-Miracle. “Els arxius professionals són una de les tipologies més interessants perquè quan són amplis com ho és el de Giralt Miracle donen molta informació de qui els ha fet, i del seu estudi i de tot l’entorn de Barcelona o de Catalunya. Un arxiu és una veritable mina”, subratlla Vélez.

Coberta de la nadala de Seix i Barral del 1932, de Ricard Giralt Miracle
Cartell conmemoratiu del 20è aniversari de Filograf, de Ricard Giralt Miracle

El bon nivell cultural i artístic de Ricard Giralt Miracle li va permetre descobrir el valor dels gravats antics, els va treure la pols i els va convertir en un element de modernitat. També va treballar al costat de grans artistes i poetes com Joan Miró i J.V. Foix. “Giralt Miracle era un artista darrere una màquina: no només venia de les belles arts i del dibuix, el seu pare era un gravador litògraf. I a diferència de molts col·legues, tenia un taller. Quan rebia un encàrrec ja sabia com fer-lo i el feia en funció de la màquina que faria servir”, afirma Pilar Vélez.

Comunicat de la Fundición Tipográfica Neufville vacances amb il·lustracions signades Giralt Miracle
Portada del llibre 'Caliente y confortable', de Ricard Giralt Miracle

“Ricard Giralt Miracle era una esponja: era capaç de parlar amb un poeta i xuclar-li el coneixement, era capaç de parlar amb Miró i entendre’l i era capaç de veure un quadre de Matisse i portar-lo al seu camp –diu Víctor Oliva–. No tenia fronteres”. Per a Oliva, Ricard Giralt Miracle va estar tocat per la genialitat, i resumeix el seu caràcter amb diversos jocs de contraris: “Era salvatge i acadèmic, era suís, però era llatí. Era artista, però era artesà; feia un traç espontani, però mil·limètricament estudiat: darrere l’aparença d’una cosa salvatge hi havia un academicisme que feia que aquella imatge encaixés”. “Quan li convenia, Ricard Giralt Miracle transgredia totes les normes”, recorda Vélez. Personalment, a Oliva Giralt Miracle li recorda Joan Miró perquè era “entranyable i humil”. I una altra de les seves revolucions va ser el collage: “Es va fer seu el collage i als anys seixanta hi va basar una nova imatge gràfica: retalla, estripa, combina traços de pinzell amb xilografies i fa efectes absolutament surrealistes”.

Autoretrat de Ricard Giralt Miracle en una nadala
Un cartell d'aparador de Ricard Giralt Miracle amb un capitell corinti i una targeta comercial de Filograf

Ricard Giralt Miracle va ser també un treballador incansable i no va deixar d’evolucionar segons l’estètica de cada moment, des dels colors “tristos i bruts” de la postguerra a uns altres “alegres i forts” dels anys del pop art. “És un home inabastable, no s’acaba –diu el dissenyador i col·leccionista Albert Isern–. Va fer servir una immensa varietat de llenguatges gràfics”. De Giralt Miracle, Isern també destaca que “adaptava perfectament el missatge a l’estètica comunicativa”: “Cada proposta de comunicació és adient a la sensibilitat col·lectiva canviant que el va ensenyar al llarg de la seva dilatada vida professional”. “Seria com el nostre William Morris , un segle després!”, exclama el dissenyador Lluís Morillas.