Arts escèniques

Els 10 millors espectacles del 2025

Muntatges enormes i interpretacions individuals excepcionals se situen al podi de la llista de l'any

BarcelonaCom els millors números de circ, aquest any el teatre català ha fet un salt encara més difícil que l'anterior. La tendència a l'alça de públic ja va registrar xifres rècord el 2024, però el 2025 ha anat encara més amunt, consolidant i superant la xifra de més de tres milions d'espectadors i fent créixer, en paral·lel, la facturació. A les bones notícies de l'any s'hi suma l'obertura d'un nou teatre a Barcelona, La Fàbrica, i el naixement d'un nou cicle de teatre, Flaix de Tardor, que ha portat creacions de primer nivell internacional a la capital catalana. A la cartellera del 2025 hi hem trobat muntatges ambiciosos amb històries ben explicades i interpretades a través de companyies grans (quin goig veure tanta gent i tan bona als escenaris!), però també monòlegs i espectacles de petit format plens de profunditat, amb uns actors en estat d'excel·lència. Els nostres especialistes de teatre han escollit els 10 millors espectacles que han passat per la cartellera (i els cinc internacionals més importants de l'any).

10.
'Qui va matar el meu pare'

D'Édouard Louis, dirigida per Pau Roca

Heartbreak Hotel

La història d'Édouard Louis en relació amb el seu pare ja va commoure el 2023 al festival Temporada Alta, però Pau Roca i Dafnis Balduz no s'han deixat intimidar per aquella producció internacional. A partir d'aquell text sincer i demolidor, la companyia Sixto Paz ha confegit un monòleg íntim que transmet amb tota la força i emoció els sentiments del protagonista, amb un Dafnis Balduz en estat de gràcia. El fet que la proposta s'hagi representat a la sala Heartbreak Hotel, amb el públic i l'intèrpret a poquíssima distància, dota d'encara més sensibilitat l'espectacle, que és alhora un crit molt necessari a l'acceptació de la diferència.

Cargando
No hay anuncios
9.
'Compto cada passa meva sobre la terra'

De Lluïsa Cunillé, dirigida per Xavier Albertí

Sala Àtrium

El talent interpretatiu d'Oriol Genís és immens, i aquí es posa tot a favor de l'espectacle per encarnar un quiosquer amb una vida gris que amaga un drama. L'actor desplega un monòleg fet de detalls aparentment banals que relaten la seva vida, aprofitant la paciència d'un company d'habitació amb qui ha coincidit a l'hospital. Rere aquesta història mínima, i des de la subtilesa més elegant –marca de la casa Lluïsa Cunillé–, Compto cada passa meva sobre la terra deixa un pòsit de violència pertorbadora que es reforça sobretot gràcies a una direcció minimalista de Xavier Albertí, centrada a donar tot l'espai a Genís perquè pugui fer brillar el seu virtuosisme i la seva intuïció dramàtica.

Cargando
No hay anuncios
8.
'Impossible'

D'Erri de Luca, dirigida per Ramon Simó

Sala Atrium

De vegades per gaudir de bon teatre només cal un parell d'actors, un parell de focus i un gran text per encendre el cervell i eriçar la pell de l'espectador. Aquí tenim una de les novel·les polítiques i d'alta volada literària d'Erri de Luca executada amb ofici per Lluís Soler i Bernat Quintana, cara a cara, en un duel actoral que, a més, planteja paral·lelismes amb casos de successos i judicials ben recents. Un teatre que sobrevola i fa pensar en els grans conflictes de la vida: justícia, bé comú, lleialtat, veritat, perdó.

Cargando
No hay anuncios
7
'La majordoma'

Escrita i dirigida per Josep Maria Miró

Heartbreak Hotel

Poques vegades es veu tanta maldat concentrada en tan pocs metres quadrats. La majordoma és un relat esfereïdor i violent que es transforma en una història de resiliència igualment feridora i angoixant. És una víctima o és botxí? O potser tot a la vegada? Precisa, amb aquell aplom. Rosa Renom troba el to i la serenitat per servir un text que excava en la foscor més absoluta. L'espectador és qui haurà de decidir si culpa o absol aquest personatge rural, salvatge, escrit i dirigit per Josep Maria Miró.

Cargando
No hay anuncios
6.
'Gegant'

De Mark Rosenblatt, dirigida per Josep Maria Mestres

Teatre Romea

Josep Maria Pou torna a agafar un d'aquells textos internacionals que plantegen els grans dubtes del nostre temps i es torna a posar a la pell d'un capità Ahab. Aquí, en comptes d'una balena té entre mans tot un mite de la literatura contemporània, Roald Dahl, l'autor que va escriure fites com Matilda i Charlie i la fàbrica de xocolata, i també articles antisemites que va defensar amb el seu caràcter inflamable. Una funció rodona per a lluïment, sí, d'un gegant teatral.

Cargando
No hay anuncios
5.
'Dones de ràdio'

De Cristina Clemente, dirigida per Sergi Belbel

La Villarroel

Cristina Clemente i Sergi Belbel han demostrat amb escreix que es pot fer una boníssima comèdia sobre el càncer sense ofendre ni generar dolor, fent riure i colpint a parts iguals. Dones de ràdio és, en paraules del crític de l'ARA Santi Fondevila, "com un cop de puny amb guant de vellut". Construït a través de relats reals, l'espectacle posa damunt la taula l'huracà emocional vinculat a la malaltia: des de la dificultat de verbalitzar el diagnòstic amb l'entorn fins a l'acceptació del propi cos després del tractament i d'una mastectomia. I tot això en clau de comèdia! A l'escenari, Àngels Gonyalons, Sara Espígul i Sara Diego conformen una tríada d'actrius amb una complicitat excel·lent, imprescindible per a aquesta magnífica funció.

Cargando
No hay anuncios
4.
'L'amor venia amb taxi'

La Cubana, dirigida per Jordi Milán

Teatre Romea

Resulta impossible no sortir somrient (i, fins i tot, cantant) dels espectacles de La Cubana, però aquesta vegada la històrica companyia encara va més enllà. Sense deixar de banda la part lúdica a l'escenari –que és inherent en la seva ànima–, La Cubana fa un preciós homenatge al teatre d'aficionats amb un espectacle de ritme endimoniat i on tot està calculat al detall. Des dels meravellosos decorats que embolcallen la història fins al fantàstic vestuari i els números musicals, L'amor que venia amb taxi és una bonica mostra d'amor cap al teatre i, a la vegada, un espectacle espurnejant i immillorable.

Cargando
No hay anuncios
3.
'La mort i la primavera'

De La Veronal, dirigida per Marcos Morau

Teatre Nacional de Catalunya

Com que és impossible –i segurament innecessari– ballar la literatura de Mercè Rodoreda, Marcos Morau i La Veronal han anat molt més enllà i han aixecat un retaule fascinant de La mort i la primavera. L'espectacle està prenyat de referències i imatges que solquen la retina del públic: òbviament hi ha molta mort, hi ha tombes i terra d'on surt un cadàver, hi ha un riu que brama, troncs, trons i canonades que mouen els ballarins, hi ha les mares i el seu turment, hi ha la veu de Maria Arnal. Hi ha ingredients que reconeixem molt Veronal, però sempre hi ha moviments nous, idees enlluernadores, més foscor que mai. Més que una narració, La Veronal ha capturat un estat d'ànim, fins i tot un moment històric, fins i tot el dramatisme de qualsevol guerra, i ens ha encongit el cor.

Cargando
No hay anuncios
2.
'La tercera fuga'

Escrita i dirigida per Victoria Szpunberg

Teatre Nacional de Catalunya

Victoria Szpunberg ja havia fet història abans d'arribar fins a La tercera fuga: amb aquest espectacle, estrenat a l'abril, es va convertir en la primera dona que dirigeix i escriu una obra a la Sala Gran del Teatre Nacional de Catalunya. Ho va fer amb un muntatge brillant, intel·ligent i rodó, que vesteix de ficció la història familiar de Szpunberg per parlar de com les arrels i la identitat venen marcades, a vegades, per la fugida i la violència. La tercera fuga combina a la perfecció la profunditat i la lleugeresa, amb una companyia esplèndida formada per grans noms de la interpretació –Clara Segura n'era el cap de cartell– i d'altres més joves amb actuacions igualment memorables –Magalí Sare, recordarem la teva cançó–. Un espectacle sensacional que consolida Szpunberg com una de les millors creadores del nostre país.

1.
'L'herència'

De Matthew López, dirigida per Josep Maria Mestres

Teatre Lliure

Era arriscat per al Teatre Lliure situar a la seva cartellera un espectacle de set hores amb un repartiment pràcticament tot masculí, ja que L'herència explica la història d'un grup d'homes gais a la Nova York dels anys 80. Però la companyia encapçalada per Josep Maria Mestres no només va exhaurir entrades pocs dies després que es posessin a la venda, sinó que va servir un muntatge molt ben travat, que posa l'emoció en primer pla i que va rebre una pluja de Premis Butaca en la darrera edició. Els seus personatges, especialment el Morgan de Carles Martínez i el Toby de Carlos Cuevas, han passat ja a formar part de la vida de tots aquells que els van conèixer des de la platea. L'herència tornarà al Teatre Lliure aviat.

Els cinc espectacles internacionals de l'any
  • 'Seppuku' d'Angélica Liddell a Temporada Alta

    Angélica Liddell té un llenguatge escènic únic que la converteix en una artista amb una potència visual molt poc habitual a la cartellera. A 'Seppuku', la creadora parla del suïcidi i de la mort (dos temes que l'obsessionen) amb imatges poderosíssimes, com quan crema i abraça les cendres dels seus pares. Aquest és un espectacle incòmode i provocador, que no traeix la seva voluntat artística, però a la vegada extremadament poètic i delicat com pocs.

  • 'The Hours' d'Eline Arbo al festival Grec

    La noruega Eline Arbo ha debutat al festival Grec amb una proposta enlluernadora que escenifica la novel·la 'Les hores' de Michael Cunningham. L'escenari, circular i giratori, ja anunciava l'ambició d'aquest espectacle, que no ho tenia fàcil per transformar en teatre una obra d'art literària bastament lloada i reconeguda. Ho aconsegueix amb unes magnífiques interpretacions, música en directe i una posada en escena plena de tensió i imaginació.

  • 'Ihsane' de Sidi Larbi Cherkaoui al festival Grec

    L'espectacle més fosc i més personal del coreògraf belga Sidi Larbi Cherkaoui és també una de les millors peces que hem pogut veure aquest any. A través de la dansa, Cherkaoui construeix un viatge hipnòtic que condueix fins a l'assassinat d'un jove homosexual marroquí i és, alhora, un homenatge al seu pare. 'Ihsane' presenta una sensibilitat exquisida i coreografies impressionants que demostren que la dansa pot transmetre cruesa, bellesa i emoció.

  • 'Hamlet' de Thomas Ostermeier a Temporada Alta

    Feia temps que l'equip del festival Temporada Alta perseguia el 'Hamlet' d'Ostermeier, un títol imprescindible per entendre el teatre contemporani occidental. Enguany han aconseguit incloure'l a la programació i mostrar perquè és un espectacle tan important. Ostermeier traeix el clàssic per convertir-lo en una proposta icònica i celebrada arreu del món, amb una superba interpretació de Lars Eidinger i una dramatúrgia fantàstica on hi ressona la paraula de Shakespeare des d'una mirada lúdica, desacomplexada i molt intel·ligent.

  • 'Hammer' d'Alexander Ekman al Gran Teatre del Liceu

    La paraula "sorprenent" es queda curta per definir aquesta creació de gran format de la companyia de dansa de l’Òpera de Göteborg liderada per Alexander Ekman. 'Hammer' reflexiona sobre l’alienació i l’egoisme del temps present amb un univers visual extremadament contemporani, que porta al límit el moviment i el cos i juga amb els elements més inesperats (un martell, una rentadora, la música alta, les llums estroboscòpiques) per deixar l'espectador garratibat.