Cultura 11/12/2017

El cas Sixena dona el cop més dur al Museu de Lleida

Les peces del monestir de Sixena de la institució ja han arribat al monestir. La comitiva judicial i els tècnics que les han recollit han arribat al museu de matinada, envoltats d'un fort dispositiu de seguretat. Méndez de Vigo diu que el trasllat es fa amb "professionalitat" i "prudència"

Pere Gilart/imma González/gerard Martínez/abel Pujol/antoni Ribas/agències
7 min

Lleida/BarcelonaLes 44 obres del monestir de Sixena del Museu de Lleida ja són a Vilanova de Sixena. Poc abans qie el camió que se les ha emportat arrenqués el director general de Patrimoni, Josep Boya, ha sortit del magatzem del museu amb les mans enlaire. També ho han fet els conservadors de la casa, per aplaudir els manifestants que s'havien desplaçat al museu per donar-los suport. Quan el camió ja havia marxat, els manifestants han romàs a la rambla d'Aragó, i s'han enfrontat als Mossos i els han increpat mentre marxaven: "No mereixeu la senyera que porteu", els diuen.

Els conservadors del Museu de Lleida aplaudeixen els manifestants
Josep Boya mans enlaire al magatzem del Museu de Lleida

Josep Giralt, director del Museu de Lleida, denuncia que el trasllat de les obres no s’ha fet de la millor manera possible; diu que han sigut "curosos" carregant les obres però que hi havia massa pressa i "qui més ha patit han sigut les obres". Giralt confia que el recurs de cassació al Tribunal Suprem prosperarà -"Això no acaba aquí", diu- i lamenta la "mala fortuna que hem tingut amb els interlocutors judicials d’Osca". Valora com a bona la defensa de l’art que s’ha fet des del consorci del museu i confia que "acabarem guanyant el litigi de Sixena".

"Nosaltres ho hem intentat fer el millor possible. No sabíem l’hora que arribarien, estic cansat, ja que la feina ha sigut dura, i quan hem vist els vídeos de les càrregues... ha sigut molt dur", diu Albert Velasco, conservador del Museu de Lleida.

L'execució del retorn provisional dels béns ha iniciat abans de l'horari de treball habitual de la institució: els tècnics han començat a embalar les peces pels volts de les 04.00 h. Al museu hi havia el director, els conservadors, responsables de la Generalitat i un fotògraf i un càmera que han documentat l'operació. En els últims dies, els directors de la Xarxa de Museus d'Art de Catalunya i el Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat, entre altres institucions, han expressat el seu suport al Museu de Lleida. I aquest matí han acudit al museu professionals del sector com la presidenta de la Xarxa Territorial de Museus de Lleida, Carme Bergés; la presidenta de la Xarxa de Museus d'Art, Carme Cluselles; la directora del Museu d'Història de Catalunya (MHC); representants de museus d'història i etnologia, i el president de l'Associació de Museòlegs de Catalunya, Jesús Navarro.

Una furgoneta dels Mossos i el camió de l'empresa encarregada de fer el trasllat han tapat la porta del magatzem perquè les persones concentrades no poguessin veure com carregaven les obres. Aleshores els manifestants han començat a cridar "Us deixeu Àngel Ros". Moments després, un manifestant ha llançat una pedra contra el vehicle i s'han tornat a viure moments de tensió. Entre els agents de la Guàrdia Civil que custodiaven el camió han tret el cap per uns segons dues conservadores del Museu de Lleida amb bata blanca i han aixecat el dit polze, visiblement emocionades, en senyal d’aprovació de les protestes.

El camió amb les obres ha abandonat la institució per la rambla d'Aragó, que estava fortament custodiada pels Mossos, després que a primera hora del matí una part del centenar de manifestants que s'havien concentrat a les portes del museu ja l'hagués tallat. Arran havia fet una crida a "fer un cafè" al museu a les 7.30 h. S'han viscut moments de tensió entre els manifestants i els agents.

El ministre de Cultura i Esport, Íñigo Méndez de Vigo, ha defensat que el trasllat s'ha fet amb "professionalitat". "Les coses s'han fet correctament, amb intel·ligència i prudència. I amb el més important en un estat de dret, que és complint les resolucions judicials". Sobre la petició de l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, perquè paralitzés el trasllat, ha insistit que ell ha mantingut correspondència amb ell i amb molta altra gent i sempre ha dit el mateix, "que s'havien de complir les sentències".

La consellera de Cultura, Mayte Pérez, ha denunciat que falta una de les 44 peces que s'havien de traslladar a Sixena i que algunes estan "molt deteriorades", fins al punt que ha admès que en algun cas concret la peça serà "difícil de recuperar". Segons la consellera, això "deixa en evidència la tasca de Catalunya" després que s'hagin sembrat dubtes sobre la professionalitat, ha dit, dels tècnics aragonesos. Pérez ha explicat que la peça "extraviada" és una tela del segle XVIII, i ha advertit que demanaran les explicacions pertinents, tot i que ha recordat que també van faltar dues obres en el trasllat que es va fer des del MNAC fa uns mesos. La consellera també ha aprofitat per titllar de "provocació" que el ministre de Cultura, Íñigo Méndez de Vigo, hagi dit que l'operació s'ha produït "amb normalitat".

Unes 300 persones s'han reunit al museu per protestar contra el trasllat, entre les quals hi havia el diputat d'ERC Joan Tardà, que abans d'anar-hi ha fet una piulada sobre el litigi:

"Tot es resumeix en una frase: que serveixi de lliçó. El que estem vivint és una vergonya, provoca dolor, perquè és injust, no té cap sentit i és un atac a la intel·ligència", ha dit també Tardà davant el museu. "Que en el món de la democràcia i la cultura hàgim de viure una situació tan absurda és una ofensa a la nostra intel·ligència i la de tothom, i s'hauria de considerar un insult a la intel·ligència dels partits polítics que han legitimat l'aplicació del 155, perquè sense el 155 no hi hauria el que hi ha", ha subratllat.

També hi havia la diputada de la CUP Mireia Boya: "Li demano a Àngel Ros que no s’apropi a menys de 500 metres del museu; el que hauria de fer és anar-se’n cap a casa seva per sempre més”, afirma. "L’estat espanyol vol agenollar-nos, humiliar-nos i escarmentar-nos; aquest n'és un altre exemple", ha afegit, abans de subratllar les seves crítiques als socialistes catalans: "Espero que això d’avui passi factura al PSC d’aquí deu dies i també en les municipals del 2019, perquè deixi la cadira amb què s’està agafant amb les urpes".

Junts per Catalunya també ha criticat el retorn de les obres, que ha qualificat d'"espoli" a Twitter:

També ho ha fet Carles Puigdemont:

Xavier Quinquillà, portaveu de la plataforma d'entitats culturals que ha defensat la unitat de la col·lecció del Museu de Lleida i candidat de Junts per Catalunya, qualifica la jornada de "surrealista": "Hem tornat a veure imatges com les de l’1 d’octubre, en què s'ha atacat la ciutadania indefensa, i tot pel trasllat d’unes obres". "És trist que el tripartit que governa Lleida doni suport a tot això: Àngel Ros apuntala el 155 que ho ha provocat".

Una part dels manifestants han abandonat la porta del museu i han tallat la rambla d'Aragó. Aleshores s'han produït moments de tensió entre els manifestants i els Mossos.

Un museu sota control policial

Diumenge a la tarda els Mossos van acordonar el museu amb tanques i en van protegir l'accés. El director, Josep Giralt, va arribar abans de la mitjanit i una hora després els Mossos van permetre l'entrada dels conservadors. En canvi, la van negar a l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, i al director general de Patrimoni, Josep Boya. Àngel Ros ha tornat aquest matí al museu, però no hi ha entrat.

El dispositiu policial ha arribat les 03.30 h, format per una vintena de cotxes patrulla i furgonetes de la Guàrdia Civil, una desena de furgonetes dels Mossos i un reforç de la Guàrdia Urbana. En total hi ha desplaçats uns 200 policies.

Dels 44 béns el litigi, quatre estan exposats: tres caixes sepulcrals del segle XV i quatre fragments d'un retaule d'alabastre barroc, obra de l'escultor Gabriel Joly. Entre la resta de peces hi ha 11 fragments més del retaule, un bancal atribuït al Mestre de Sixena, i diverses pintures i escultures datades entre els segles XVI i XVIII.

Fragments del Retaule de Santa Anna procedents del Monestir de Sixena, exposats al Museu de Lleida.

Els del Museu de Lleida no són els únics béns de Sixena que va comprar la Generalitat entre els anys 1983 i 1994. El Museu Nacional d'Art de Catalunya en tenia 53, que va retornar el juliol del 2015.

Sepulcres de Sixena al Museu de Lleida

Quatre recursos pendents de resolució

La sentència que va declarar nul·les les adquisicions dels béns i que obliga a retornar-los de manera provisional es remunta a l'abril del 2015 i el jutge d'Osca va desestimar el recursos de la Generalitat i el Museu Nacional d'Art de Catalunya el 30 de novembre. Tot i així, la sentència no és ferma, ja que hi ha quatre recursos pendents de resolució: el Consorci del Museu de Lleida va presentar dos recursos davant l'audiència de Barcelona i un escrit d'aclariment. Tot i que el ministre de Cultura, Íñigo Méndez de Vigo, va dir, com a conseller de Cultura arran de l'aplicació de l'article 155, que no tornaria a recórrer, els advocats del Govern van fer-ho 'in extremis' dijous a través del departament de la Presidència. A més, l'alcalde de Lleida va presentar dijous un recurs de súplica. "El departament de Cultura de la Generalitat, al seu moment, quan la segona providència del jutge, em va demanar també que defenséssim jurídicament la posició de la Generalitat. Per això vaig acceptar la interposició del recurs respecte al trasllat de les obres per garantir els drets de la Generalitat de Catalunya, sabent que aquesta interposició de recurs no suposava la paralització de la sentència", ha dit el ministre aquest dilluns.

A més dels recursos, hi ha en curs una denúncia del Consorci del Museu de Lleida contra l'orde de les monges santjoanistes.

Tot apunta que el trasllat de les peces del Museu de Lleida obrirà una onada de reclamacions: dissabte el bisbe de Barbastre-Montsó, Ángel Pérez Pueyo, va insistir a reclamar l'entrega a l'Aragó de les més de cent obres d'art provinents de parròquies de la Franja que també hi ha al Museu de Lleida. En un escrit publicat al portal 'Iglesia de Aragón' afirma que "Sixena és un primer pas". "Després han de venir les 112 peces que pertanyen a les parròquies de l'Aragó oriental que es van portar a territori català i que avui són al Consorci del Museu de Lleida", diu. Hi ha sentències vaticanes que els donen la raó.

stats