ART

La valentia de fer-se artista en llocs poc favorables

El cicle ‘Flow’ reuneix artistes estrangers i del país

“Sento una gran admiració per totes aquelles persones que volen ser artistes en un entorn que no els és favorable”, diu Han Nefkens, impulsor de la fundació que porta el seu nom, sobre la seva iniciativa més recent entre les moltes amb què vol fomentar la cohesió social a través de l’art arreu del món. Flow series. Trobades, converses, àpats, organitzada juntament amb la Fundació Antoni Tàpies, consisteix en vuit converses a la fundació barcelonina -una al mes, la primera es va celebrar al gener i la pròxima serà avui- entre un artista estranger, de països com l’Iran, el Vietnam, el Pakistan, l’Índia i Corea del Sud, i un artista o investigador local d’un àmbit relacionat amb les temàtiques que aborda. “Es tracta de crear una zona de contacte sense la preocupació que s’hagi de convertir en una altra iniciativa”, afirma el director de la Fundació Tàpies, Carles Guerra.

La majoria dels artistes que participen a Flow tenen algun tipus de relació amb Han Nefkens, ja sigui perquè estan representats a la seva col·lecció, perquè han guanyat el seu premi d’art contemporani, organitzat conjuntament amb el Macba, o perquè li han donat suport. Han Nefkens va descobrir Cyrus Kabiru (Nairobi, 1984) en l’última edició de la fira Loop i li va donar suport per a una residència que està fent a Hangar fins al març. Aquest artista té obra a l’exposició del Vitra Design Museum i del Guggenheim de Bilbao Making Africa, que arribarà al CCCB al març, i exposarà el vídeo que està fent a Barcelona en la pròxima edició de Loop. “Es concentra sobre una història petita però que és universal”, expliquen Nefkens i la comissària Hilde Teerlinck, que col·labora amb l’entitat.

Rebuig convertit en fantasia

“Quan li vaig dir al meu pare que volia ser artista, primer s’hi va oposar, però ara dirigeix les obres del nou taller que m’estic fent”, diu Kabiru, que ha exposat als Estats Units i ha fet tallers a Milà per a l’empresa Luxottica, que fabrica les ulleres d’importants marques moda. La raó per la qual ha seduït el món de l’òptica són les ulleres que fa amb objectes de rebuig i darrere les quals hi una història. A Making Africa se’n poden veure algunes, com les ulleres anomenades Sol caribeny.

A més d’ulleres, a Making Africa Cyrus Kabiru exposa un vídeo que parla de l’evolució social del seu país a partir de la desaparició d’unes bicicletes molt populars a Kènia, les Black Mamba, en favor de les motocicletes. El vídeo que està realitzant aquí també aborda la progressiva desaparició d’un costum i vol tenir, segons afirma el mateix artista, “un missatge fort, perquè la gent pensi sobre el que ha vist”.

Quan va arribar Barcelona, el primer que va fer Kabiru va ser buscar un lloc adequat per treballar. “Buscava un lloc poc sorollós i on pogués sentir-me com a casa i que em donés l’oportunitat de poder pensar”, explica l’artista. Va triar Calella i la seva biblioteca per cridar l’atenció sobre el fet que la majoria dels usuaris, en lloc de consultar els llibres, treballen amb els seus portàtils. Llegir paper, un costum en extinció.