Crítica de dansa
Cultura 05/12/2021

Una vetllada plena de qualitat i frescor amb Acosta Danza

La companyia del ballarí cubà brilla en la presentació d''Evolution' a la Factoria Cultural de Terrassa

Marta Porter
2 min
Carlos Acosta i Liliana Menéndez a la peça 'Mermaid'

Acosta Danza

Factoria Cultural de Terrassa. 4 de desembre del 2021

El prestigiós ballarí cubà Carlos Acosta ha presentat aquest cap de setmana a la Factoria Cultural de Terrassa la seva companyia Acosta Danza, amb l'espectacle Evolution, un programa que s’endinsa en el llenguatge contemporani sense deixar de banda la tècnica clàssica, que a Cuba forma part de la idiosincràsia nacional. Els dotze ballarins de la companyia són joves, amb una forma física incansable, una tècnica afinada i la vitalitat desbordant que aporta la joventut. Totes aquestes qualitats queden més que demostrades a les tres peces que interpreten a l’espectacle, Satori, de Raúl Reinoso; Paysage, soudain, la nuit, de Pontus Lidberg, i Twelve, de Jorge Crecis. 

Segons el seu creador, Satori busca assolir la il·luminació espiritual zen. El cert, però, és que l’espectador no acaba de captar el missatge, en una coreografia atractiva per les seves connotacions ancestrals i tel·lúriques i per l’ús que el coreògraf dona a una immensa tela blava que bé pot ser un mar on ofegar-se o una volta celeste on conviure, tot sota la presència magnètica i imponent de la ballarina Zeleidy Crespo. A Paysage, Soudain, la nuit, el coreògraf suec Pontus Lidberg s’acosta a la cultura cubana a través de la rumba d’arrels africanes en una peça molt vitalista i que desprèn il·lusió i jovialitat, amb banda sonora de Leo Brouwer, a través de duos, trios, quartets i conjunts en una coreografia molt dinàmica i alegre. Finalment, Twelve, de Jorge Crecis, és un joc escènic de malabars, acrobàcies impossibles i luminescències perfectament mil·limetrat, en què dotze ballarins es van llançant de banda a banda de l'escenari ampolles d'aigua i que no té cap més pretensió coreogràfica que deixar l'espectador bocabadat.

El públic de Terrassa també va tenir l’oportunitat de veure ballar Carlos Acosta, que només actua en funcions esporàdiques. Amb Liliana Menéndez va interpretar Mermaid, un duo elegant, emocional i deliciós, de permanent contacte físic i que desprèn la màgia habitual de les coreografies de Sidi Larbi Cherkaoui. En definitiva, un espectacle de notable amb uns ballarins excel·lents per la seva força, l’entrega i la qualitat del seu ball.

Una escena de la coreografia de Raúl Reinoso 'Satori'.
stats